زمان مطالعه: 8 دقیقه
تحقیق کلمات کلیدی اصلی و انتخاب کلمات کلیدی فرعی
زمان مطالعه: 8 دقیقه

تحقیق کلمات کلیدی یکی از کارهای اساسی سئو است. فصل دو به نحوه‌ی معرفی کردن سایت به گوگل(موتورهای جست‌وجو) پرداختیم و در این فصل، یاد خواهید گرفت که چگونه جایگاه خود را پیدا کنید و چگونه کلمات کلیدی سودآوری را که می توانید برای آن‌ها رتبه بندی کنید، پیدا کنید.

راهنمای این مطلب(روی مطالبی که دنبالشی بزن تا بپری روی مطلب مورد نظرت!)

+ حجم جستجو!

+ سختی و قدرت کلمه کلیدی!

تحقیق کلمات کلیدی باید اولین قدم در مسیر سئوی شما باشد. به ویژه در دو سناریوی رایج، مهم است:

  • شناخت جایگاه خود: هنگام راه‌اندازی یک وب‌سایت جدید، تحقیقات کلمات کلیدی می‌تواند یک نمای کلی از موضوعات فرعی و اصلی برای افراد در حوزه یا صنعت شما باشد.
  • پیدا کردن ایده‌های محتوای جدید: تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند به شما کمک کند سودآورترین فرصت‌های کلمه کلیدی را پیدا کنید و استراتژی محتوای خود را برنامه‌ریزی کنید.

کلمات کلیدی را از کجا پیدا کنیم؟

راه های مختلفی برای یافتن کلمات کلیدی وجود دارد. اولین وظیفه شما این است که کلمات کلیدی اولیه را بیابید، عباراتی که به عنوان پله ای برای یافتن ایده های کلیدی بیشتر استفاده می کنید. اگر یک وبلاگ قهوه راه اندازی می کنید، عبارات ساده ای مانند «دانه های قهوه»، «ماشین های قهوه» یا «اسپرسو» عالی کار خواهند کرد.

روش های کلاسیک برای جستجوی کلمات کلیدی:

پیشنهادات گوگل

گوگل بسیاری از پیشنهادات کلمه کلیدی را مستقیماً در SERP ارائه می دهد. SERP همان چیزی‌است که در نوار مر.رگر مینویسید بعد براتون پیشنهادات مختلفی میاره! ویژگی هایی مانند تکمیل خودکار متن گوگل، پرس و جو کردن یا جستجوهای مرتبط می توانند منبع خوبی برای ایده های کلیدواژه باشند. با ویژگی تکمیل خودکار متن، فقط باید کلمه کلیدی مرکزی یا اصلی خود را در جستجوی گوگل بنویسید و پیشنهادات به طور خودکار ظاهر می شوند.

ویژگی تکمیل خودکار متن گوگل یا آتوکامپلیت
ویژگی تکمیل خودکار متن گوگل یا آتوکامپلیت

می‌توانید کلمه کلیدی اولیه خود را با حروف مختلف الفبا ترکیب کنید تا ایده‌های تکمیل خودکار بیشتری پیدا کنید (به عنوان مثال کلمه کلیدی ب، کلمه کلیدی ت، کلمه کلیدی م، …). در اینجا نمونه دیگری از ایده های کلمه کلیدی است که می توانید در صفحه نتایج گوگل پیدا کنید:

ویژگی نتایج مشابه گوگل: مناسب برای انتخاب کلمات کلیدی
ویژگی نتایج مشابه گوگل: مناسب برای انتخاب کلمات کلیدی

پیشنهادات گوگل بر اساس جستجوهای واقعی مورد استفاده مردم در سراسر جهان است.

توجه: علاوه بر گوگل، پلتفرم های بسیار دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما در یافتن ایده‌های جدید برای کلمات کلیدی کمک کنند. روی آن‌هایی تمرکز کنید که افراد در جایگاه شما از آن‌ها برای پرسیدن سوال، برقراری ارتباط و به اشتراک گذاشتن ایده استفاده می کنند. به عنوان نمونه‌ی دیجی زرافه‌آی: رددیت، یوتوب، انجمن‌های سایت‌ها، گروه‌های فیسبوک، پینترست و سایت‌های مشهور و خدمت‌رسان، پیشنهادات دیجیتال زرافه است.

ابزار کلمات کلیدی

بسیاری از ابزارهای رایگان کلمه کلیدی وجود دارند که می توانند صدها ایده برای کلمات کلیدی بر اساس یک کلمه کلیدی اصلی و مرکزی به شما ارائه دهند. مشکل این است: وقتی صحبت از ویژگی های دیگر می شود، آن‌ها بسیار محدود هستند. بنابراین اگر به هر طریقی با وب سایت خود درآمد کسب می کنید، یک ابزار کلمه کلیدی پولی با کیفیت، سرمایه گذاری عالی است که دیر یا زود نتیجه خواهد داد.

علاوه بر پیشنهادات کلمات کلیدی، ابزارهای حرفه ای سایر معیارها و بینش های مفید سئو را برای ارزیابی کلمات کلیدی و انتخاب بهترین ها ارائه می دهند. بنابراین آنها می توانند در زمان شما صرفه جویی کنند و مزیت رقابتی به شما بدهند. دو راه برای شروع تحقیق کلمات کلیدی با ابزارهای کلمات کلیدی وجود دارد:

  • کلمه کلیدی اصلی(هسته‌ی کلمه کلیدی شما)
  • دامنه/URL رقیب

ابزارهای کلمه‌ی کلیدی علاوه‌بر پیشنهادات کلمات کلیدی، دشواری(سختی) رتبه بندی کلمات کلیدی را محاسبه می کند و به شما در تجزیه و تحلیل SERP کمک می کند. همه‌ی این‌ها ما را به بخش بعدی که مهم هم است می رساند:

معیارهای کلیدواژه

هدف شما یافتن کلمات کلیدی مرتبط با حجم جستجوی بالا و دشواری کلمات کلیدی کم است، ترکیبی ایده آل از سه عامل مهم تحقیق کلمات کلیدی.

‌۳ عامل مهم انتخاب کلمات کلیدی
‌۳ عامل مهم انتخاب کلمات کلیدی

ما این اصل را قانون سه پایه کلیدواژه می نامیم و سه عامل نشان دهنده سه پایه هستند. به محض گرفتن یکی از پایه ها، سه پایه فرو می ریزد.

حجم جستجو

در گذشته، تولیدکنندگان محتوا فقط برای یافتن کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا، تحقیقات کلمات کلیدی را انجام می دادند. آن‌ها، کلمات کلیدی را در محتوا قرار دادند تا الگوریتم های موتور جستجو را فریب دهند و از رتبه های بالا در جستجوی ارگانیک اطمینان حاصل کنند. از آن زمان، تحقیقات کلمات کلیدی بسیار پیچیده تر شده است.

کلمات کلیدی بلند در مقابل حجم جستجو

اول از همه بگم که فارسی‌ شده‌ی Long Tail Keywords، کلمه کلیدی طولانی، کلمه‌ی کلیدی بلند، کلمه‌ی کلیدی دم‌بلند و کلمه‌ی کلیدی چند کلمه ای است.بسیاری از راهنماهای تحقیق کلمات کلیدی توصیه می کنند بر روی کلمات کلیدی به اصطلاح طولانی تمرکز کنید، کلمات کلیدی که خاص‌تر هستند و معمولاً از کلمات بیشتری تشکیل شده اند. دلیلش ساده است:

کلمات کلیدی دم بلند(طولانی) معمولاً دشواری کمتر و نرخ تبدیل بالاتری دارند. به این دلیل است که پرس و جو خاص تر است، بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که کاربر روی کلمات کلیدی طولانی شما کلیک کند. نتایج این رو نشون می‌دهد که حدود 70٪ از کل ترافیک از کلمات کلیدی طولانی است.

کلمات کلیدی چند کلمه‌ای، کلمات کلیدی دم‌بلندیا کلمات کلیدی طولانی
کلمات کلیدی چند کلمه‌ای، کلمات کلیدی دم‌بلندیا کلمات کلیدی طولانی

البته نکته منفی حجم جستجو کمتر است. بنابراین باید همه جوانب را در نظر بگیرید و بین تلاش و مزایای بالقوه تعادل پیدا کنید.

علاوه براین، رتبه بندی فقط برای کلمات کلیدی با حجم بالا همیشه امکان پذیر نیست. حقیقت این است که به عنوان یک وب سایت جدید، به سادگی نمی توانید برای کلمات کلیدی بزرگ رتبه بندی کنید. این بدان معنا نیست که پس از تثبیت خود در بازار و کسب قدرت، آن را امتحان نکنید. همه چیز در مورد ارزیابی شانس واقعی شماست. معیاری به نام دشواری کلمه کلیدی می تواند به شما در این امر کمک کند.

دشواری کلمه کلیدی

هنگامی که کلمات کلیدی را که می خواهید برای آن‌ها رتبه بندی کنید پیدا کردید، باید بررسی رقابتی کنید که چقدر قدرت و سختی دارد. معمولاً با معیاری به نام دشواری کلمه کلیدی بیان می شود. در اکثر ابزارها، مقدار دشواری کلمه کلیدی در مقیاسی از 0 تا 100 نشان داده می شود. هر چه عدد دشورای کلمه‌ی کلیدی بالاتر باشد، رتبه بندی در SERP 1 برای کلمه کلیدی دشوارتر است. این بر اساس اعتبار رتبه بندی صفحات برای کلمه کلیدی داده شده است.

بررسی سختی کلمه‌ی کلیدی در ابزار‌های سرچ کلمه‌ی کلیدی
بررسی سختی کلمه‌ی کلیدی در ابزار‌های سرچ کلمه‌ی کلیدی

با توجه به دشواری کلمه کلیدی:

  • شما یک نمای کلی از کلمات کلیدی “بزرگ” و رقیبان “بزرگ” در جایگاه شغلی و کاری خودتون دریافت می‌کنید❗
  • شما قادر خواهید بود کلمات کلیدی را که شانس بیشتری برای رتبه‌بندی در آن را دارید شناسایی کنید.
  • می‌توانید با تمرکز بر کلمات کلیدی که می‌توانند نتایجی را برای شما به ارمغان بیاورند، در زمان، بسیار صرفه‌جویی کنید، حتی اگر هنوز قدرت زیادی ندارید.
توجه: مقادیر دشواری کلمه کلیدی ممکن است در ابزارهای مختلف متفاوت باشد، شما می توانید نمره 30 را در یک ابزار و 50 را در ابزار دیگر دقیقاً برای همان کلمه کلیدی مشاهده کنید. به این دلیل که محاسبات بر اساس معیارها و الگوریتم‌های کمی متفاوت است. نکته مهم مقایسه نتایج در یک ابزار است.

ارتباط کلمه کلیدی

نکته آخر اینکه کلمه کلیدی شما باید مرتبط باشد. ساده ترین راه، انجام یک تجزیه و تحلیل مناسب برای یافتن موارد زیر است:

  1. اینکه آیا می‌توانید با وب‌سایت‌ها در رتبه یک SERP رقابت کنید.(بخش قبلی در مورد دشواری کلمات کلیدی را ببینید)
  2. هدف جستجو در پشت کلمات کلیدی که می خواهید برای آن‌ها بهینه سازی کنید چیست؟

با نگاه کردن به SERP می توانید تشخیص دهید که هدف جستجو در پشت پرس و جو چیست و آیا با محتوای شما مطابقت دارد یا خیر.  این مسئله‌ای که تیم دیجی زرافه آماده کرده خیلی خیلی مهم است. 4 نوع مختلف هدف جستجو وجود دارد:

  • ناوبری: جستجوی یک وب سایت/برند خاص.
  • اطلاعاتی: جستجو برای اطلاعات عمومی و بالا بردن آگاهی.
  • تراکنشی: کاربر می خواهد چیزی را آنلاین بخرد.
  • تجاری: کاربر قبل از خرید تحقیق می کند.

برای مشاهده چند نمونه به این جدول نگاه کنید:

۴ نمونه‌ی اصلی از اهداف جست و جوی مردم در موتورهای جست و جو
۴ نمونه‌ی اصلی از اهداف جست و جوی مردم در موتورهای جست و جو

فرض کنید یک فروشگاه تجارت الکترونیک با تجهیزات تناسب اندام دارید. شما می خواهید صفحه محصول قفسه های اسکوات خود را بهینه کنید و کلمه کلیدی “بهترین قفسه اسکات” را پیدا می کنید. حجم جستجوی خوبی دارد و سختی آن خیلی زیاد نیست. با این حال، اگر به نتایج جستجو نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تمام صفحات رتبه بندی شده برای “بهترین قفسه اسکات” نظرات و راهنمای خرید هستند، نه صفحات محصول. به عبارت دیگر، گوگل آن را یک کلمه کلیدی تجاری و نه معامله ای می داند.

نگاهی سریع به SERP این را به شما می گوید.

همیشه این را در نظر داشته باشید تا در نهایت برای کلمات کلیدی اشتباه بهینه سازی نکنید.

بینش تخصصی درباره‌ی کلمات کلیدی ازگائل برتون کارشناس سئو و بنیانگذار Authority Hacker

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد در تحقیقات کلمات کلیدی مرتکب می شوند این است که فقط به اعدادی که در ابزار کلمات کلیدی می بینند نگاه می کنند. آن‌ها به ندرت قصد جست و جو کردن را در نظر می گیرند، در حالی که در واقعیت، حتی مهم‌تر از حجم جستجو است.

چرا؟

اول اینکه، گوگل واقعاً می‌داند که چه نوع محتوایی را می‌خواهد برای هر سوال و جست و جو ببیند و اگر نتایج برتر را بررسی کنید، اغلب نتایج مشابهی خواهید دید. بنابراین اگر در دسته بندی‌هایی قرار نمی گیرید که آن‌ها می خواهند ببینند، شانس شما برای رتبه بندی بسیار کم است، حتی اگر تمام معیارهای پیوند را داشته باشید.

ثانیاً، حتی اگر واقعاً بازدیدکنندگانی را از گوگل دریافت کنید، تغییرات کوچک در پرس و جو برای مردم چیزهای بسیار متفاوتی دارد و برخی ممکن است علاقه مند به خرید وسایل شما باشند در حالی که دیگران واقعاً اهمیتی نمی دهند. مثلا:

اگر کلمه کلیدی “جاروبرقی” را بررسی کنید، افراد زیادی آن را جستجو می کنند (223000 متوسط حجم جستجوی ماهانه). اما مردم بیشتر به دنبال نتایج برند و صفحات تجارت الکترونیک هستند و به همین دلیل است که گوگل نتایج آمازون، دایسون و والمارت را برمی گرداند و شما به احتمال زیاد چیزی به آنها نمی فروشید.

اولیت در خرید محصول با برند‌های تجاری معتبر است
اولیت در خرید محصول با برند‌های تجاری معتبر است

در حالی که عبارت “بهترین جاروبرقی” حجم جستجوی بسیار کمتری دارد (متوسط 13000 حجم جستجوی ماهانه). اما این پرس و جو ماهیت تجاری بیشتری دارد و مطمئناً درآمد بیشتری ایجاد می کند، به همین دلیل است که گوگل به جای صفحه محصول والمارت، راهنمای خرید را نشان می دهد.

جست و جوی هوشمند و دست‌خوانی گوگل
جست و جوی هوشمند و دست‌خوانی گوگل

بنابراین فقط روی حجم جستجو تمرکز نکنید، هدف مهم ترین معیار است.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

arrow_drop_up