زمان مطالعه: 7 دقیقه
درس سوم آموزش تحقیق کلمات کلیدی
زمان مطالعه: 7 دقیقه

اکنون که ده ها ایده برای کلمات کلیدی دارید، وظیفه اصلی شما این است، آن‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین ارزش را برای شما به ارمغان بیاورند. شما نمی خواهید برای صدها کلمه کلیدی بهینه سازی کنید، درست است؟

هر بار که محتوای جدیدی ایجاد می کنید، باید یک کلمه کلیدی متمرکز به آن بدهید. کلمه کلیدی متمرکز، کلمه کلیدی است که موضوع صفحه را به بهترین شکل نشان می دهد و از نظر سئو دارای بهترین ویژگی ها است. سه جنبه کلیدی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد: محبوبیت، دشواری و ارتباط کلمه کلیدی.

من دوست دارم این 3 جنبه را به عنوان 3 پایه یک سه پایه در نظر بگیرم بنابراین آن را قانون سه پایه کلیدواژه نامیدم.

‌۳ عامل مهم انتخاب کلمات کلیدی
‌۳ عامل مهم انتخاب کلمات کلیدی

درست مانند هر سه پایه، سه پایه کلمه کلیدی شما فقط در صورتی کار می کند که روی هر سه پایه ثابت باشد. بیایید نگاهی دقیق تر به این 3 پا بیندازیم:

1. محبوبیت کلمه کلیدی

محبوبیت کلمه کلیدی معمولاً به معنای حجم جستجو است. یعنی تعداد افرادی که عبارت مورد نظر را جستجو می کنند. معمولاً به عنوان میانگین ماهانه بر اساس 12 ماه گذشته محاسبه می شود. دو منبع اصلی برای داده های حجم جستجو در ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده می شود:

  • داده‌های Google: داده‌های حجم جستجو از پایگاه داده Google Keyword Planner
  • داده‌های کلیک‌پذیر: داده‌های حجم جستجو بر اساس رفتار کاربران اینترنت (جمع‌آوری‌شده از افزونه‌های مرورگر، افزونه‌ها و…)

ابزارهای کلمات کلیدی مختلف از منابع مختلف و روش های مختلف برای پردازش داده ها استفاده می کنند. در نتیجه، ممکن است تفاوت هایی در مقادیر حجم جستجو وجود داشته باشد. هر دو منبع مزایا و معایب خود را دارند و هیچ کدام 100٪ دقیق نیستند.

توجه: فراموش نکنید که محتوای خوب نوشته شده به احتمال زیاد برای بسیاری از کلمات کلیدی دیگر رتبه بندی می کند و حجم کل جستجو بالاتر خواهد بود. برده‌ی حجم جستجو نشوید، آن‌ها را به عنوان سرنخ در نظر بگیرید.
حجم جستجو کلمات کلیدی
حجم جستجو کلمات کلیدی

همچنین باید با بررسی روند محبوبیت کلمه کلیدی از منظر طولانی تر نیز نگاه کنید. یک ابزار عالی برای کمک به شما در این زمینه Google Trends است. شما به سادگی یک کلمه کلیدی یا موضوع خاص را وارد می کنید و ابزار به مرور زمان در مقیاس 1 تا 100 به شما علاقه نشان می دهد. به این چهار نمودار بسیار متفاوت نگاه کنید که نشان دهنده انواع مختلف علاقه به جستجو در طول زمان است:

محبوبیت حجم جستجوی کلمات کلیدی
محبوبیت حجم جستجوی کلمات کلیدی

به عنوان مثال، کلمه کلیدی تلویزیون سه بعدی ممکن است حجم جستجوی ماهانه خوبی داشته باشد (در واقع، در سراسر جهان حدود 2400 جستجو در ماه است). اما اگر به روند بلندمدت نگاه کنید، خواهید دید که علاقه در چند سال اخیر کاهش یافته است.

Google Trends همچنین می تواند به شما کمک کند فصلی بودن کلمه کلیدی را تشخیص دهید. کلمات کلیدی فصلی کلمات کلیدی هستند که به یک زمان خاص از سال (تابستان/زمستان، تعطیلات، رویدادهای سالانه) محدود شده‌اند.

به کلمه کلیدی باغ استخر(garden pool) در تصویر بالا نگاه کنید. این حجم جستجو طبیعی است و در طول تابستان وجود دارد و علاقه کمتری در زمستان وجود دارد. هنگام ایجاد طرح محتوا باید این را در نظر بگیرید.

محبوبیت فصلی کلمه‌ی کلیدی درخت کریسمس
محبوبیت فصلی کلمه‌ی کلیدی درخت کریسمس

آخرین اما نه کم اهمیت، شما باید نرخ کلیک (CTR) را در نظر بگیرید. CTR به طور گسترده ای به موقعیت وب سایت شما بستگی دارد. چیزهای دیگری نیز وجود دارد که بر آن تأثیر می گذارد، به خصوص ریچ اسنیپت‌ها. این شامل:

  • تبلیغات گوگل
  • قطعه های ویژه (فیچر اسنیپت)
  • جعبه های پاسخ
  • بسته های نقشه
  • بسیاری از قطعات دیگر

در اینجا یک نمودار نشان دهنده CTR ارگانیک در صفحات نتیجه با قطعه های غنی و بدون قطعه‌های غنی،‌ مختلف است. همانطور که می بینید، اگر قطعه ها وجود داشته باشند، CTR نتایج ارگانیک بسیار کمتر است.

ارگانیک CTR بدون ریچ اسنیپت و با ریچ اسنیپت
ارگانیک CTR بدون ریچ اسنیپت و با ریچ اسنیپت

بریم سراغ پایه‌ی دوم این سه پایه‌ی دوست داشتنیمون!

2. سختی کلمه کلیدی

دشواری کلمه کلیدی معیاری است که تخمین می زند که رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی خاص چقدر سخت است. هرچه سختی کلمه کلیدی بالاتر باشد، رتبه بندی کلمه کلیدی در وب سایت شما دشوارتر خواهد بود.

معیارهای دشواری مورد استفاده در ابزارهای کلیدواژه، اعتبار رتبه بندی وب سایت ها در SERP 1 را در نظر می گیرند. اگر در اولین SERP وب سایت های کم اعتبار زیادی وجود داشته باشد، شانس بالایی برای رتبه بندی کلمه کلیدی وجود دارد.

اعتبار وب سایت چگونه محاسبه می شود؟ در بیشتر موارد، محاسبه دو مورد را در نظر می گیرد:

  • تعداد بک لینک ها: چند صفحه به وب سایت داده شده لینک می دهند
  • کیفیت بک لینک ها: به اعتبار و ارتباط صفحات پیوند دهنده بستگی دارد

معیارهای مختلفی وجود دارد که به خوبی تثبیت شده اند. محبوب ترین آنها Domain Authority و Page Authority توسط Moz و Citation Flow و Trust Flow توسط Majestic هستند.

این معیارها سعی می‌کنند اعتبار صفحه را در یک عدد در مقیاس 1 تا 100 جمع‌آوری کنند. اگر اعتبار رتبه‌بندی همه وب‌سایت‌ها برای یک کلمه کلیدی در SERP اول را در نظر بگیرید، می‌توانید تخمین بزنید که رتبه‌بندی برای آن چقدر دشوار خواهد بود.

سختی کلمه‌ی کلیدی
سختی کلمه‌ی کلیدی

یادآوری چند نکته مهم است:

  • سختی کلمه کلیدی را تنها سرنخ در نظر نگیرید. معیار باید فقط به عنوان یک راهنما باشد، نه یک مقدار مطلق. اگر محتوای شما بهتر و مرتبط‌‌تر باشد، می‌توانید از وب‌سایت‌هایی با اعتبار بالاتر برتری بگیرید.
  • اعداد را بین ابزارهای مختلف مقایسه نکنید. هر ابزار تحقیق کلمه کلیدی از داده های متفاوتی برای محاسبه دشواری کلمه کلیدی خود استفاده می کند بنابراین مقادیر متفاوت خواهد بود. در عوض، معیارهای دشواری را بین کلمات کلیدی مقایسه کنید.
  • عوامل ذهنی را فراموش نکنید. هیچ معیاری نمی تواند دقیقاً به شما بگوید که رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی خاص برای شما چقدر سخت خواهد بود. عوامل ذهنی زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، از جمله:
  • مهارت های SEO شما
  • اقتدار وب سایت شما
  • ارتباط محتوای شما
نکته حرفه ای: رقبای با قدرت مشابه خود را پیدا کنید (برای مثال می توانید DA/PA یا CF/TF را مقایسه کنید). سپس، به کلمات کلیدی که آن‌ها رتبه بندی می کنند نگاه کنید و محتوای بهتری ایجاد کنید تا رتبه آن‌ها را بالاتر ببرید.

روش های جایگزین برای تخمین سختی کلمه کلیدی

اگرچه دشواری متریک احتمالاً مطمئن ترین راه برای تخمین رقابت است،  اما راه های دیگری نیز وجود دارد:

  • سن دامنه: می توانید برای یافتن SERP با وب سایت های رتبه بندی نسبتاً جوان، روی سن دامنه ها تمرکز کنید. به عنوان مثال، یک کلمه کلیدی با یک وب سایت 6 ماهه در اولین SERP می تواند به راحتی رتبه بندی شود.
  • نرخ طلایی کلمه کلیدی: این روش به شما امکان می دهد کلمات کلیدی دم بلندی را پیدا کنید که باید بتوانید بلافاصله برای آن‌ها رتبه بندی کنید.
نکته حرفه ای: گاهی اوقات، اگر محتوای مرتبطی وجود نداشته باشد، گوگل به سادگی وب سایت های نیمه مرتبط را با قدرت بالا نمایش می دهد. اگر متریک دشواری را بررسی کنید، عدد بالایی را مشاهده خواهید کرد.(به یاد داشته باشید؟ دشواری بر اساس اعتبار وب سایت ها در SERP محاسبه می شود)

این بدان معنا نیست که نمی توانید با محتوای بسیار متمرکز و مرتبط از آن‌ها برتری بگیرید. شما همیشه باید تجزیه و تحلیل SERP را انجام دهید و فقط به معیار دشواری تکیه نکنید.

3. ارتباط (هدف جستجو)

تجزیه و تحلیل SERP باید بخشی جدایی ناپذیر از هر تحقیق کلمه کلیدی باشد. در مرحله اول، می توانید با نگاه کردن به اعتبار وب سایت های رتبه بندی، دشواری کلمه کلیدی را بهتر ارزیابی کنید. ثانیا، به شما کمک می کند تا هدف جستجوی کلمه کلیدی را کشف کنید تا ببینید آیا کلمه کلیدی به محتوای شما مرتبط است یا خیر.

4 دسته اصلی هدف جستجو وجود دارد:

  • ناوبری: کاربر در حال جستجوی یک وب سایت/برند خاص است
  • اطلاعاتی: کاربر در حال جستجوی اطلاعات عمومی است
  • تراکنشی: کاربر می خواهد چیزی را آنلاین بخرد
  • تجاری: کاربر می خواهد قبل از خرید تحقیق کند

در اینجا چند نمونه از کلمات کلیدی و انواع محتوا برای هر هدف جستجو آورده شده است:

۴ نمونه‌ی اصلی از اهداف جست و جوی مردم در موتورهای جست و جو
۴ نمونه‌ی اصلی از اهداف جست و جوی مردم در موتورهای جست و جو

بهترین راه برای کشف هدف کلمه کلیدی این است که آن را در گوگل جستجو کنید و ببینید در اولین SERP چه رتبه ای دارد. گاهی اوقات، کلمه کلیدی ممکن است به صورت موضعی به صفحه شما مرتبط باشد، اما از نظر هدف جستجو مرتبط نباشد. بگذارید برای شما مثالی بزنم:

فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه آنلاین لوازم آکواریوم هستید و می خواهید یک کلمه کلیدی متمرکز برای صفحه محصول یک فیلتر آکواریوم پیشرفته جدید AquaClear پیدا کنید. کلمه کلیدی “بهترین فیلتر آکواریوم” را پیدا می کنید. حجم جستجوی خوبی دارد و رتبه بندی آن بسیار آسان به نظر می رسد.

AquaClear: بهترین فیلتر آکواریوم برای مخزن ماهی شما! عنوان بسیار جذابی است، درست است؟ با این حال، نگاهی سریع به SERP به شما نشان می دهد که کلمه کلیدی انتخابی شما برای محتوای شما مناسب نیست. چرا؟ هدف جستجو مطابقت ندارد.

مرتبط بودن و هدف از جستجو، کلمات کلیدی
مرتبط بودن و هدف از جستجو، کلمات کلیدی

گوگل به وضوح “بهترین فیلتر آکواریوم” را به عنوان یک کلمه کلیدی تجاری درک می کند، همه نتایج بررسی و راهنمای خرید هستند. شما نمی توانید با صفحه محصول خود رتبه بندی کنید، زیرا دارای ویژگی تراکنشی است. اکنون دو گزینه دارید:

  • یک کلمه کلیدی فوکوس با هدف مناسب پیدا کنید (مانند «خرید فیلتر آکواریوم»، «قیمت فیلتر aquaclear»)
  • یک محتوای جدید برای مطابقت با هدف جستجو ایجاد کنید (به عنوان مثال مقایسه بهترین فیلترهای آکواریوم با پیوندهایی به فروشگاه آنلاین شما)

هدف اصلی در اینجا تطبیق هدف از جستجو با نوع محتوای شما است.

نکته حرفه ای: فقط روی کلمات کلیدی تراکنشی و تجاری تمرکز نکنید. پست های وبلاگ آموزنده بنویسید و مقداری ارزش را به صورت رایگان ارائه دهید. ممکن است برخی از بازدیدکنندگان شما تمایلی به خرید فوری نداشته باشند، اما زمانی که در آینده آماده خرید شوند، شما را به عنوان یک مرجع در این زمینه به یاد خواهند آورد.

ما دو مرحله اول را پوشش داده ایم،‌ یعنی یافتن و تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی.

زمان حرکت به مرحله سوم فرا رسیده است، که نحوه‌ی اسفتاده از کلمات کلیدی در وب سایت است. با تیم دیجیتال زرافه همراه باشید، ارادتمند شما مهدی‌پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

arrow_drop_up