زمان مطالعه: 11 دقیقه
قسمت هفتم آموزش سئو سایت( تجزیه و تحلیل اطلاعات وبسایت)
زمان مطالعه: 11 دقیقه

در آخرین فصل یا قسمت هفتم از آموزش متن محور کامل سئو، ما نگاهی به ۳ ابزارکلیدی در تجزیه و تحلیل وب سایت و داده های ضروری خواهیم انداخت که هر صاحب وب سایت باید بداند و از آن استفاده کند.

راهنمای این پست جذاب
کنسول جستجوی گوگل
گوگل آنالیتیکس
نکات و بهترین روش های تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل وب سایت بخش مهمی از بهینه سازی موتورهای جستجو است. یه ضرب‌المثلی هست که می‌گه {آنچه که اندازه‌گیری بشود، بهتر می‌شود} در سئو 100% صحیح است. استفاده از ابزارهای مناسب برای ردیابی و تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت به شما کمک می کند به سوالات مهم سئو پاسخ دهید، مانند:

  • برای چه کلمات کلیدی در گوگل رتبه بندی می کنید(اطلاعات کامل درباره‌ی کلمات کلیدی)
  • نرخ کلیک صفحات شما در نتایج جستجو چقدر است
  • بازدیدکنندگان شما از کدام کشور می آیند
  • کدام کانال ها بیشترین ترافیک را برای شما به ارمغان می آورند
  • نحوه تعامل بازدیدکنندگان با صفحات شما
  • پربازدیدترین صفحات شما کدامند؟

برای کمک به درک اصول اولیه، ما 3 ابزار تجزیه و تحلیل مهمی که هر صاحب وب سایت باید داشته باشد را پوشش می دهیم: کنسول جستجوی گوگل(گوگل سرچ کنسول)، گوگل آنالیتیکس و ابزار ردیابی رتبه(ابزار رنک ترکنیگ ).

کنسول جستجوی گوگل(گوگل سرچ کنسول)

سرچ کنسول یک ابزار آنلاین رایگان (یا مجموعه‌ای از ابزارها) توسط گوگل است که به مدیران وب‌سایت کمک می‌کند تا عملکرد سایتشان را در جستجوی گوگل ببینند و وب‌سایت‌هایشان را بهینه کنند.

ابزار‌های گوگل سرچ کنسول
ابزار‌های گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول یک ابزار ضروری است که به سختی  می‌توانید جایگزینی برایش پیدا کنید. هر صاحب وب سایتی باید از آن استفاده کند.

توجه: برای راه اندازی گوگل سرچ کنسول، ابتدا باید مالکیت وب سایت را تأیید کنید. فقط و فقط همین!

کنسول جستجو شامل چندین داشبورد از یک نمای کلی از عملکرد وب سایت شما گرفته تا گزارشات مربوط به مسائل مهمی است که باید به آن‌ها رسیدگی کنید.

  • عملکرد: به شما بینشی در مورد نحوه عملکرد سایت شما در نتایج جستجوی Google می دهد.
  • بازرسی URL: اطلاعاتی را در مورد نسخه ایندکس شده Google از هر یک از صفحات شما به شما می دهد.
  • پوشش: نشان می دهد چه صفحاتی در گوگل ایندکس شده اند و هر گونه مشکل در ایندکس شدن را گزارش می دهد.
  • نقشه سایت: به شما امکان می دهد نقشه سایت جدیدی اضافه کنید و موارد ارسالی یا مشکلات قبلی خود را مشاهده کنید.
  • Removals: به عنوان ابزاری برای مسدود کردن موقت هر صفحه از نتایج جستجو عمل می کند.
  • بهبودها: اطلاعاتی را در مورد پیشرفت‌های شما (مانند AMP، پیوندهای سایت و غیره) و مشکلات تجربه کاربر و قابلیت استفاده ارائه می‌کند.
  • اقدامات دستی: نشان می دهد که آیا جریمه دستی از طرف Google دارید یا خیر.
  • مسائل امنیتی: هرگونه مشکل امنیتی شناسایی شده در سایت شما را گزارش می دهد.
  • پیوندها: یک نمای کلی از پیوندهای شما (چه خارجی و چه داخلی) ارائه می دهد.

گزارشی که بیشترین زمان را با آن می گذرانید و گزارشی که در این فصل به دقت بررسی می کنیم، گزارش عملکرد است.

گزارش عملکرد

گزارش عملکرد یک نمای کلی از عملکرد سایت شما در جستجوی Google به شما ارائه می دهد. این شامل 3 ناحیه اصلی است که می توانید برای مشاهده داده های مورد نیاز خود پیکربندی کنید:

  • فیلتر بالا: به شما امکان می دهد نوع جستجو، محدوده تاریخ را انتخاب کنید و ابعاد را فیلتر کنید.
  • نمودار متریک: نمودار را با 4 معیار اصلی (کلیک، نمایش، میانگین CTR و میانگین موقعیت) نشان می دهد. شما می توانید هر ترکیبی از معیارها را با کلیک بر روی آنها انتخاب کنید.
  • برگه‌های ابعاد با جدول داده: به شما امکان می‌دهد بعد ترجیحی را انتخاب کنید و داده‌ها را در یک جدول ساده ببینید.
نحوه عملکرد گوگل سرچ کنسول
نحوه عملکرد گوگل سرچ کنسول

علاوه بر داده های اولیه (اما بسیار مفید) داده‌هایی مانند کوئری یا جستجو‌های برتر یا صفحات برتر، گزارش عملکرد یک معدن طلایی است از بینش های مختلف عمیق تر در مورد عملکرد جستجوی سایت شما. بیایید به چند مورد استفاده خاص نگاهی بیندازیم:

رفع عیب افت عملکرد

هنگام تجزیه و تحلیل، هر گونه تغییر در عملکرد خود (مثلاً کاهش ناگهانی کلیک)، همیشه سعی کنید با بررسی ابعاد مختلف، ریشه مشکل را بیابید تا بفهمید دقیقاً چه چیزی باعث تغییرات شده است. گاهی اوقات عملکرد کلی می تواند به طور چشمگیری تحت تأثیر تغییر در یک کشور خاص، کاهش رتبه یک کلمه کلیدی بزرگ یا یک مشکل عملکرد در نوع خاصی از دستگاه باشد.

نکته: مقایسه ای بین دو بازه زمانی بعدی (فیلتر بالا – تاریخ – مقایسه) ایجاد کنید تا بیشترین تغییرات را در مقایسه با دوره زمانی قبلی مشاهده کنید.

صفحاتی را پیدا کنید که به بهینه سازی CTR نیاز دارند

به جستجوهایی با عملکرد برتر که نرخ کلیک پایینی دارند (چه با استفاده از معیار میانگین CTR یا مقایسه تعداد بازدیدها و کلیک ها) نگاه کنید. احتمال زیادی وجود دارد که بتوانید CTR را با نوشتن یک برچسب عنوان و توضیحات متا بهتر برای صفحه ای که برای درخواست رتبه بندی می شود، بهبود بخشید.

نوشتن بهتر متا دسکریبشن و تگ عنوان جهت بیشتر شدن نرخ کلیک
نوشتن بهتر متا دسکریبشن و تگ عنوان جهت بیشتر شدن نرخ کلیک

عملکرد خود را در دستگاه‌های دسکتاپ و تلفن همراه مقایسه کنید

در فیلتر بالا، دستگاه را انتخاب کنید و به جای فیلتر، Compare را انتخاب کنید. شما می‌توانید مقایسه عملکرد خود را در دستگاه های دسکتاپ و تلفن همراه مشاهده کنید و در مورد بهینه سازی بیشتر سایت خود گام های مناسبی بردارید.

مقایسه کردن دستگاه‌ها در گوگل سرچ کنسول
مقایسه کردن دستگاه‌ها در گوگل سرچ کنسول

کلمات کلیدی کم اهمیتی را پیدا کنید که بتوانید به راحتی آن‌ها را رتبه بندی کنید

در جدول ابعاد، از فیلتر استفاده کنید تا فقط جستارهایی(کوئری) را که در موقعیت 20 یا کمتر رتبه بندی کرده اید نشان دهید (که به معنای کلمه کلیدی است که در SERP 3 یا بالاتر رتبه بندی می کنید). هنگامی که چنین کلمه کلیدی را پیدا کردید، به تب Pages بروید تا صفحه ای که برای آن رتبه بندی می شود را ببینید. این‌ها صفحاتی هستند که ممکن است برای رتبه بهتر به کمی بهینه سازی نیاز داشته باشند.

ببینید آیا می توانید صفحه ای را که کلمه کلیدی را هدف قرار می دهد بهبود ببخشید یا محتوای جدیدی ایجاد کنید که بر روی کلمه کلیدی تمرکز کند.

جستجوهای مارک دار و غیر مارک را مقایسه کنید

می‌توانید از فیلتر بالایی استفاده کنید تا فقط جستارهایی(کوئری) را نشان دهید که شامل («پرسش‌های حاوی») نام تجاری شما هستند. خواهید دید که چه مقدار از ترافیک جستجوی شما از کلمات کلیدی مارکدار است و چگونه این کلمات کلیدی در جستجوی گوگل کار می کنند.

گوگل آنالیتیکس

Google Analytics یک ابزار تجزیه و تحلیل وب سایت رایگان است که ترافیک وب سایت و رفتار کاربران را ردیابی و گزارش می کند. این یک ابزار قدرتمند است که حجم زیادی از داده های مفید را ارائه می دهد. مشکل این است که بسیاری از مبتدیان هنگام باز کردن حساب GA خود احساس گیجی و گمراهی می کنند. کاملا طبیعی است گزارشات بسیار زیاد، معیارهای بسیار زیاد، نمودارهای مختلف بسیار زیاد و ناوبری پیچیده وجود دارد. اگر اطلاعاتی از آن‌ها نداشته باشیم قطعا گیج خواهیم شد.

بنابراین، چگونه با استفاده از Google Analytics یاد می گیرید؟ هر بار یک قدم.

چه نوع داده هایی را می توانید در GA پیدا کنید؟

گوگل آنالیتیکس از گزارش های مختلفی تشکیل شده است. داشبورد خانه یک نمای کلی از معیارهای اصلی عملکرد را به شما نشان می دهد. برای مشاهده بیشتر، می توانید به گزارش های دقیق بروید. گزارش ها بر اساس نوع داده هایی که ارائه می کنند به 5 دسته اصلی تقسیم می شوند. می‌توانید آن‌ها را در منوی سمت چپ پیدا کنید.

گزارشات در گوگل آنالیتیکس
گزارشات در گوگل آنالیتیکس
  • زمان واقعی: فعالیت کاربران همانطور که در زمان واقعی اتفاق می افتد
  • مخاطب: همه چیزهایی که باید در مورد بازدیدکنندگان خود بدانید (جمعیت شناسی، علایق، فناوری مورد استفاده و غیره)
  • کسب: جایی که ترافیک شما از آن می آید (کانال های ترافیک، صفحات ارجاع برتر و غیره)
  • رفتار: آنچه بازدیدکنندگان در وب سایت شما انجام می دهند (از چه صفحاتی بازدید می کنند و چگونه با آنها ارتباط برقرار می کنند)
  • تبدیل: جزئیات نحوه تبدیل بازدیدکنندگان شما (براساس اهداف شما؛ به عنوان مثال خرید، اشتراک، کلیک روی پیوند وابسته و غیره)

تقسیم بندی داده ها

در هر گزارش، می توانید داده ها را بیشتر تقسیم بندی کنید تا نتایج دقیق را بر اساس نیازهای خاص خود مشاهده کنید. تقسیم بندی و فیلتر کردن در انتخاب داده های مناسب برای تجزیه و تحلیل شما بسیار مهم است.

تقسیم بندی داده‌ها در گوگل آنالیتیکس
تقسیم بندی داده‌ها در گوگل آنالیتیکس

محدوده زمانی

انتخاب بازه زمانی مناسب اولین کاری است که باید هنگام کار با هر ابزار تحلیلی انجام دهید. می توانید انتخابگر محدوده تاریخ را در سمت راست بالای هر گزارش پیدا کنید. این به شما امکان می دهد تا داده ها را در بازه های زمانی مختلف مشاهده کنید یا دو دوره زمانی را با هم مقایسه کنید.

بخش ها

Segment هر زیر مجموعه ای از داده ها در Google Analytics است. می‌توانید یکی از بخش‌های پیش‌فرض (مانند ترافیک ارگانیک، ترافیک موبایل) را انتخاب کنید یا برای سرعت بخشیدن به گردش کار خود، بخش جدیدی ایجاد و ذخیره کنید. به عنوان مثال: می توانید یک بخش خاص ایجاد کنید که فقط ترافیک وبلاگ ارگانیک شما را نشان دهد تا بتوانید دسترسی ارگانیک مقالات خود را جدا از صفحات دیگر تجزیه و تحلیل کنید.

در اینجا تنظیمات به نظر می رسد:

تنظیمات سگمنت‌ها در گوگل آنالیتیکس
تنظیمات سگمنت‌ها در گوگل آنالیتیکس

بعد ثانویه

بعد ثانویه یک بعد اضافی است که می توانید به بعد اولیه گزارش داده شده اضافه کنید. به عنوان مثال: در گزارش همه صفحات که صفحات برتر را نشان می دهد، می توانید بعد ثانویه نوع کاربر را اضافه کنید تا نسبت بازدیدکنندگان جدید در مقابل بازدیدکنندگان بازگشتی را برای هر صفحه مشاهده کنید.

جستجو کردن

یک گزینه جستجوی ساده در بالای هر جدول داده برای محدود کردن نتایج وجود دارد.

مفیدترین گزارش ها

برای توصیف همه ویژگی‌ها و گزارش‌های داده‌ای که Google Analytics ارائه می‌کند، به یک راهنمای نهایی جداگانه نیاز داریم. اما حقیقت این است که اکثریت قریب به اتفاق کاربران مبتدی با پایبندی به چند گزارش اولیه به خوبی عمل خواهند کرد. در اینجا مفیدترین آن‌ها را می‌گوییم:

1. پربازدیدترین صفحات وب سایت خود را ببینید

رفتار، محتوای سایت، همه صفحات

گزارش همه صفحات، ابتدایی ترین گزارش است و یکی از دلایل اصلی استفاده از گوگل آنالیتیکس برای مشاهده میزان ترافیک صفحات آن‌ها است. این برای تعیین اینکه افراد هنگام بازدید از وب سایت شما و تصمیم گیری در مورد صفحاتی که نیاز به بهبود دارند، به چه چیزی علاقه مند هستند، مفید است.

صفحات مهم را در وبسایت بررسی کنید با گوگل آنالیتیکس
صفحات مهم را در وبسایت بررسی کنید با گوگل آنالیتیکس

2. اولین صفحات مردم را که در سایت شما بازدید می کنند مشاهده کنید

رفتار، محتوای سایت، صفحات فرود

گزارش Landing Pages بسیار شبیه به گزارش All Pages است، اما فقط صفحات برتری را که افراد برای ورود به وب سایت شما استفاده کرده اند را نشان می دهد. همچنین یک گزارش عالی برای استفاده در هنگام تجزیه و تحلیل ترافیک ارگانیک از Google است (صفحاتی که افراد از جستجو بازدید می کنند همیشه صفحات فرود هستند).

صفحاتی که مردم برای اولین بار می‌بینند را بررسی کنید با گوگل آنالیتیکس
صفحاتی که مردم برای اولین بار می‌بینند را بررسی کنید با گوگل آنالیتیکس

3. بهترین منابع ترافیک خود را بیابید

کسب، تمام ترافیک

علاوه بر مشاهده عملکرد صفحات خود، همچنین بسیار مهم است که بدانید ترافیک شما از کجا می آید. گزارش کل ترافیک شامل بخش‌های مختلفی است:

  • کانال ها: درصد ترافیک خود را بر اساس رایج ترین کانال های ترافیک (ارگانیک، ارجاع، مستقیم، اجتماعی و غیره) مشاهده کنید.
  • منبع/رسانه: مبدا ترافیک و دسته منبع خود را ببینید (به عنوان مثال google/organic، bing/organic)
  • ارجاعات: صفحات برتری که ترافیک را به سایت شما ارجاع می دهند را ببینید
منابع ترافیک خود را پیدا کنید با گوگل آنالیتیکس
منابع ترافیک خود را پیدا کنید با گوگل آنالیتیکس

برای مثال، فرض کنید متوجه افزایش ترافیک خود شده اید. می‌توانید به گزارش منبع/رسانه بروید، دو دوره زمانی را با هم مقایسه کنید تا ترکیب منبع/رسانه‌ای را ببینید که بیشترین افزایش کاربران را در مقایسه با دوره زمانی قبلی دارد.

هنگامی که آن را پیدا کردید، می توانید ابعاد ثانویه مختلفی را برای یافتن اطلاعات بیشتر اضافه کنید (به عنوان مثال بعد ثانویه صفحه فرود برای مشاهده صفحاتی که کاربران از طریق آن‌ها وارد وب سایت شما شده اند یا بعد ثانویه کشور/شهر بسته به بازار هدف شما).

4. بازدیدکنندگان خود را بشناسید

مخاطب، جمعیت شناسی؛ مخاطب، جغرافیا، مکان

آخرین اما نه کم‌اهمیت، گوگل آنالیتیکس می‌تواند بینش‌هایی درباره مخاطبان به شما بدهد. مفیدترین آن‌ها دموگرافیک (سن، جنسیت) و مکان (کشورها) هستند. در اینجا گزارش جنسیت جمعیت شناسی مخاطبان به این صورت است:

اطلاعات مخاطبانتان را بدانید با گوگل آنالیتیکس
اطلاعات مخاطبانتان را بدانید با گوگل آنالیتیکس

مفیدترین معیارها

Google Analytics با معیارهای مختلفی ارائه می شود که سه چیز را اندازه گیری می کند:

  • چقدر ترافیک دریافت می کنید (سنجه های کسب)
  • نحوه مشارکت افراد در سایت شما (معیارهای رفتار)
  • دستیابی به اهداف شما (متریک های تبدیل)

معیارهای جذب ترافیک

متداول ترین معیارهای جذب ترافیک اغلب اشتباه گرفته می شوند، بنابراین در اینجا توضیحی سریع در مورد تفاوت های بین آن‌ها آورده شده است:

  • کاربران: یک کاربر یک بازدیدکننده منحصر به فرد از وب سایت شما است، بازدیدهای بیشتر توسط همان کاربر باعث افزایش تعداد کاربران نمی شود.
  • جلسات: دوره زمانی که کاربر به طور فعال وب سایت شما را مرور می کند (حداکثر 30 دقیقه عدم فعالیت). معمولاً یک کاربر در یک جلسه از چندین صفحه بازدید می کند.
  • بازدید از صفحه: هر بار که بازدیدکننده از یک صفحه بازدید می کند، بازدید از صفحه شمارش می شود. اگر صفحه به طور مکرر توسط یک کاربر بازدید شود، تعداد بازدیدهای صفحه شمارش می شود (بنابراین تعداد بازدید از صفحه همیشه بیشتر از تعداد جلسات است).
معیار های ترافیک وبسایت در گوگل آنالیتیکس
معیار های ترافیک وبسایت در گوگل آنالیتیکس

نرخ پرش

معیار نرخ پرش درصد بازدیدکنندگانی که وب سایت را بدون هیچ اقدامی ترک کرده اند را نشان می دهد. نرخ پرش بالا همیشه چیز بدی نیست، اما به طور کلی، نرخ پرش پایین تقریبا همیشه بهتر است.

نرخ دیدن پیج در هر سشن

این معیار به شما نشان می دهد که یک کاربر به طور متوسط در یک سشن چند صفحه را بازدید کرده است. متریک صفحات در هر سشن می تواند نشانگر خوبی از تعامل کلی باشد. برای بهبود این نسبت، به راه هایی فکر کنید که بازدیدکنندگان خود را بر روی صفحات دیگر کلیک کنند:

  • محصولات/پست های مرتبط را اضافه کنید
  • کادرهای «مطالعه بیشتر» را وارد کنید
  • پیوند به صفحات مرتبط در متن

میانگین زمان در صفحه / مدت جلسه

هر دو معیارهای مبتنی بر زمان در Google Analytics در مورد دقت مشکلات خود را دارند، بنابراین ما توصیه نمی‌کنیم که بر اساس این دو معیار، نتیجه‌گیری بزرگی انجام دهید. اگر می‌خواهید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید، میانگین زمان در صفحه نشانگر بهتری است از مدت زمانی که مردم در صفحه شما صرف می‌کنند.

نکات و بهترین روش های تجزیه و تحلیل

ما این فصل را با چند نکته مفید در مورد چگونگی اندازه گیری موثر عملکرد خود به پایان خواهیم رساند.

پیشرفت کلی را تماشا کنید، جزئیات را بررسی کنید

عملکرد شما به احتمال زیاد روز به روز در نوسان خواهد بود. به همین دلیل است که همیشه خوب است به جای وسواس در مورد هر تغییر کوچک روزانه، به تصویر بزرگتر نگاه کنید. از سوی دیگر، اگر تغییری پیش‌بینی نشده باشد، تقریباً هرگز نمی‌توانید از گزارش‌های پیش‌فرض نتیجه‌گیری کنید. اولین قانون تجزیه و تحلیل این است که همیشه تا آنجا که ممکن است برای یافتن علت اصلی کاوش کنید.

معیارها را درک کنید

به یاد داشته باشید که لازم نیست تمام معیارها را همیشه تجزیه و تحلیل کنید، اما خوب است که یک نمای کلی از معنای آن‌ها داشته باشید تا از تفسیر نادرست داده ها جلوگیری کنید.

همیشه سعی کنید زمینه را درک کنید

داده ها را بدیهی تلقی نکنید بلکه به دنبال دلایلی باشید که چرا اتفاقی افتاده است. به عنوان مثال، وقتی صحبت از عیب یابی افت رتبه می شود، ممکن است دلایل مختلفی، داخلی و خارجی وجود داشته باشد:

  • تغییرات اخیر در وب سایت
  • به روز رسانی الگوریتم گوگل
  • مشکلات فنی یا قطعی وب سایت
  • اقدام دستی گوگل
  • خطا در ابزار ردیابی رتبه

بررسی کامل کنسول جستجوی گوگل، گوگل آنالیتیکس و ردیاب رتبه شما باید به شما درک بهتری از مشکل بدهد، به این معنی که می‌توانید درباره مراحل بعدی خود تصمیم آگاهانه بگیرید.

از حاشیه نویسی برای افزودن زمینه استفاده کنید

گوگل آنالیتیکس و اکثر ردیاب های رتبه به شما امکان ایجاد حاشیه نویسی برای افزودن زمینه به داشبوردهای تجزیه و تحلیل خود را می دهند. می توانید اقدامات یا رویدادهای خاص خود را حاشیه نویسی کنید تا ببینید آیا آن‌ها تأثیری بر عملکرد وب سایت شما داشته اند یا خیر. مثلا:

  • به روز رسانی الگوریتم گوگل
  • هر گونه تغییر مهم در وب سایت شما
  • به روز رسانی مقاله
  • شروع کمپین بازاریابی
  • مشکلات و قطعی وب سایت
  • رویدادهای فصلی (مانند جمعه سیاه)

هشدارهایی را تنظیم کنید تا از هرگونه تغییر چشمگیر مطلع شوید

اکثر ابزارهای تحلیلی به شما امکان می دهند هشدارهای ایمیلی را تنظیم کنید که در صورت رعایت شرایط خاص به شما اطلاع می دهند. این یک راه عالی برای مطلع شدن از هرگونه تغییر چشمگیر بدون صرف تمام وقت برای چسباندن به صفحه نمایش با جداول داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

arrow_drop_up