زمان مطالعه: 11 دقیقه
مهم‌ترین عامل دیده شدن در گوگل: بهینه سازی محتوا
زمان مطالعه: 11 دقیقه

بسیاری از بازاریابان قبلاً فکر می کردند که محتوا و سئو عنصرهای جداگانه ای هستند. این اشتباه بسیار بزرگی است. بیایید با تیم دیجی زرافه دریابیم که سئو و بهینه سازی محتوا چه رابطه‌ی تنگاتنگی با هم دارند.

ناوبری فصل
شناسایی موضوع و سازمان
تمرکز بر بهینه سازی کلمات کلیدی
کیفیت محتوا
طول محتوا

به روزرسانی محتوا

می گویند: محتوا پادشاه است. همانطور که ممکن است کلیشه ای به نظر برسد، حقیقت زیادی در مورد آن وجود دارد. سئو و محتوا به هم مرتبط هستند و دو عنصر جدایی ناپذیر هستند. (به عبارت دیگر: اگر محتوای شما زباله است، انجام سئو فایده ای ندارد). به همین دلیل است که تیم دیجیتال زرافه تصمیم گرفت در این راهنمای سئو نکات عملی در مورد ایجاد یک استراتژی محتوای موفق را به اشتراک بگذارد.

شناسایی موضوع و سازمان

استراتژی محتوای شما باید بر اساس درک مناسب از جایگاه و نیازهای مخاطبان باشد. ما اولین مرحله در این فرآیند یعنی یافتن کلمات کلیدی مناسب را در فصل قبل پوشش داده ایم. مرحله دوم شناسایی موضوعات است. در حال حاضر، بسیاری از اوقات کلمه کلیدی نیز یک موضوع مستقل است. اما همیشه اینطور نیست. به مثال زیر نگاه کنید:

فرض کنید یک وبلاگ بازاریابی آنلاین دارید و چندین کلمه کلیدی مانند:

  • چگونه یک وبلاگ راه اندازی کنیم
  • چگونه یک وبلاگ ایجاد کنیم
  • شما چگونه یک وبلاگ را راه اندازی می‌کنید
  • چگونه وبلاگ خود را راه اندازی کنیم

ممکن است متوجه شوید که اگرچه کلمات متفاوت هستند، اما همه آن‌ها در مورد یک چیز هستند، ایجاد یک وبلاگ. ایجاد یک پست جداگانه برای هر یک از آنها بی معنی است. در عوض، ما آن‌ها را در یک موضوع گروه بندی می کنیم (نحوه ایجاد یک وبلاگ) و آن را در یک راهنمای جامع پوشش می دهیم که به طور بالقوه می تواند برای هر یک از این کلمات کلیدی رتبه بندی کند.

(اگر یک تجزیه و تحلیل سریع SERP انجام دهید، متوجه خواهید شد که نتایج جستجو برای همه آن‌ها تقریباً یکسان است).

هنگامی که موضوع را تعیین کردید، می توانید به سطح کلمات کلیدی بازگردید و یکی را انتخاب کنید که موضوع شما را به بهترین شکل نشان دهد، کلمه کلیدی اصلی(متمرکز) (که کلمه کلیدی هدف نیز نامیده می شود). اصل اساسی استراتژی محتوا برای سئو ساده است:

1 صفحه = 1 موضوع = 1 کلید واژه تمرکز

برای انتخاب کلمه کلیدی متمرکز، باید اصول تحقیق کلمه کلیدی را که در فصل قبل به طور گسترده توضیح دادیم دنبال کنید: حجم جستجو، دشواری(سختی)  و مرتبط بودن را در نظر بگیرید.

چگونه موضوعات را سازماندهی کنیم؟

یک راه عالی برای برنامه ریزی و سازماندهی موضوعات خود استفاده از مرکز محتوا (کانتنت هاب) است. مرکزمحتوا مجموعه ای از صفحات است که همگی به موضوع خاصی مرتبط هستند. صفحات به هم مرتبط هستند و یک نمای کلی از موضوع و همچنین بینش عمیق تری در مورد موضوعات فرعی ارائه می دهند. دو نوعِ محتوا برای رسیدن به اینگونه محتوا وجود دارد:

  • محتوای ستونی(پیلار کانتنت): صفحه ستونی که یک نمای کلی از موضوع گسترده ارائه می دهد و معمولاً یک کلمه کلیدی گسترده را هدف قرار می دهد. (مانند دویدن)
  • محتوای خوشه ای(کلاستر کانتنت): صفحات پشتیبانی که بر روی موضوعات فرعی با جزئیات تمرکز دارند ولی حول کلمه‌ی کلیدی اصلی است. (مانند مزایای دویدن، کفش های دویدن، اشتباهات آهسته دویدن)


این استراتژی مزایای متعددی دارد:

  • شما با پوشش دادن هر موضوع با جزئیات، ارزش بیشتری برای خوانندگان خود ایجاد می کنید، آنها مجبور نیستند برای یادگیری همه چیز در مورد یک موضوع خاص از وب سایت های دیگر بازدید کنند.
  • شما مجبور هستید محتوای خود را برنامه ریزی و ساختار دهید و تمام کلمات کلیدی مهم را به طور سیستماتیک پوشش دهید.
  • شما اعتبار خود را در موضوعات خاصی با پیوند دادن صفحاتی که به صورت موضعی نزدیک هستند افزایش می دهید.

انواع مختلف منظور و مفهموم‌ها را هدف قرار دهید

هنگام انتخاب موضوعات برای محتوای خود، به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از هدف جستجو وجود دارد (به فصل قبل مراجعه کنید) اطلاعاتی، ناوبری، معاملاتی و تجاری. شما رو مجبور نکردند که در هر پست “فروش” داشته باشید. با تمرکز بر انواع مختلف هدف جستجو (از جمله هدف اطلاعاتی) می توانید مراحل مختلف سیر و سلوک خریدار را هدف قرار دهید.

به عنوان یک مزیت جانبی:

  • شما خود را به عنوان یک مرجع در این زمینه تثبیت خواهید کرد
  • اعتماد و آگاهی از برند ایجاد خواهید کرد
  • به کاربران جدیدی خواهید رسید (که ممکن است بعداً تبدیل شوند)

بهینه سازی کلمات کلیدی مرکزی(اصلی)

هنگامی که روی یک کلمه کلیدی تمرکز دارید، باید از آن برای بهینه سازی صفحه خود برای موضوع مورد نظر استفاده کنید. در اینجا لیستی از تمام عناصری که می‌توانید در آن‌ها از کلمات کلیدی اصلی متمرکزتون استفاده کنید تهیه کرده‌ایم: 

  • برچسب عنوان و توضیحات متا
  • URL
  • عنوان و عنوان فرعی
  • متن بدنه
  • فراداده تصویر
  • متن لنگر پیوندهای داخلی
عناصری که کلمات کلیدی در آن‌ها قرار می‌گیرند!
عناصری که کلمات کلیدی در آن‌ها قرار می‌گیرند!

برچسب عنوان و توضیحات متا

قرار دادن کلمه کلیدی اصلی خود در تگ عنوان (و تا حدی در توضیحات متا) بسیار مهم است. در حالت ایده‌آل، تا حد امکان نزدیک به آغازمتن ما باشد. اگر در مورد موضوع خاصی می نویسید، طبیعی است که کلمه کلیدی مورد نظر در عناصر داخل صفحه که محتوای صفحه را خلاصه می کنند ظاهر شود. در اینجا یک نمونه از یک قطعه SERP برای پست ما در مورد “استراتژی سئو 7 مرحله ای” با کلمه کلیدی اصلی استراتژی SEO آورده شده است.

برچسب عنوان و عنوان صفحه:‌کلمه‌ی کلیدی اصلی
برچسب عنوان و عنوان صفحه:‌کلمه‌ی کلیدی اصلی

در فصل بعدی اطلاعات بیشتری در مورد بهینه سازی تگ عنوان و توضیحات متا خواهیم گفت.

URL

URL های شما باید کوتاه و قابل خواندن باشند. این مهم ترین عامل سئو نیست، اما می تواند کمک کند. یکی از مزایا: اگر شخصی به صفحه شما با به اصطلاح “URL خام” لینک دهد، بک لینک شامل کلمه کلیدی مرکزی و اصلی شما می شود.

سرفصل ها و متن اصلی

بهترین تمرین این است که از کلمه کلیدی اصلی و مرکزی خود در عنوان H1 صفحه استفاده کنید. در صورت لزوم، ممکن است در برخی از عناوین فرعی استفاده شود. در نهایت، باید چند بار در متن اصلی ظاهر شود.

کلمه‌ی کلیدی اصلی در عنوان و متن
کلمه‌ی کلیدی اصلی در عنوان و متن

همیشه به یاد داشته باشید که چیزی به نام تعداد ایده آل کلمات کلیدی در یک صفحه وجود ندارد (البته این مسئله به چگالی کلمه کلیدی معروف شده‌است). در واقع با تلاش برای استفاده از کلمه کلیدی به تعداد خاصی در متن خود، ممکن است بیشتر آسیب بزنید تا به نفع برسانید.(بیای ابروشو صاف کنی، بزنی چشمشو کور کنی، هی هی هی)?

فراداده یا متادیتا تصاویر

شما می توانید کلمه کلیدی مرکزی خود را درمتادیتا تصاویر وارد کنید، به عنوان مثال:

  • نام فایل تصویر
  • عنوان تصویر
  • عنوان تصویر
  • متن جایگزین تصویر
    متن جایگزین از نقطه نظر SEO مهم ترین است، این تصویر را برای بازدیدکنندگانی مشکل دیدن تصویر دارند(مثلا طرف اینترنتش قطع می‌شه فقط نوشته‌ی عکس رو نشون می‌ده) و همچنین خزنده ها (که نمی توانند تصویر شما را “ببینند”) توصیف می کند.
استفاده کلمات کلیدی اصلی در متادیتاهای تصاویر
استفاده کلمات کلیدی اصلی در متادیتاهای تصاویر

این بدان معنا نیست که شما باید آن را در همه این مکان ها قرار دهید. اگر کلمه کلیدی اصلی شما «ورزش در فضای باز» است و تصویری از مردی در حال بالا رفتن از کوه را نشان می‌دهید، لازم نیست از متن جایگزین «مردی در حال انجام ورزش در فضای باز» استفاده کنید.

متن لنگر پیوندهای داخلی

آخرین اما نه کم اهمیت ترین، شما باید از کلمه کلیدی متمرکز در متن لنگر لینک های داخلی خود استفاده کنید. Anchor text قسمت قابل مشاهده پیوند است. اگر حاوی کلمه کلیدی متمرکز باشد، به گوگل اطلاع می دهید که صفحه ای که به آن پیوند می دهید درباره چیست. در اینجا یک مثال آورده شده است: یادگیری سئو مبتید تا پیشرفته ?

نکته: همین امر در مورد لینک های خارجی نیز صدق می کند. با این حال، همیشه نمی‌توانید بر روی متن‌های لنگر در صفحات خارجی که به سایت شما پیوند داده می‌شوند تأثیر بگذارید. در واقع، دستکاری متن های لنگر بک لینک های شما ممکن است بسیار خطرناک باشد (این یک “نه نه” بزرگ برای گوگل است). بیشتر در مورد آن در فصل ساخت لینک خواهیم گفت.

اکنون، مهمترین بخش در مورد بهینه سازی صفحه شما برای کلمه کلیدی متمرکز(مرکزی یا اصلی) است: به اجبار کلمه‌ی کلیدی وارد متن نکنید. اگر کلمه کلیدی متمرکز شما «بهترین استراتژی بازاریابی محتوا برای مشاغل کوچک» است، استفاده از آن در تمام عناصر داخل صفحه، آن هم  فقط برای تیک زدن چک لیست اشتباه سئوی متن، دیوانه کننده است.

از عقل سلیم استفاده کنید و طبیعی بنویسید.

در مورد کلمات کلیدی LSI چطور؟

بسیاری از “گوروهای سئو(معلمان و اندیشمندان عرصه‌ی سئو)” استفاده از کلمات کلیدی به اصطلاح LSI را توصیه می کنند. منظور آن‌ها این است که باید مترادف ها و کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید و آن‌ها را در سراسر صفحه بپاشید تا مطمئن شوید که گوگل می داند در مورد چیست. حقیقت این است که کلمات کلیدی LSI فقط یک افسانه خطرناک SEO هستند. در اینجا دلیل آن را می‌گم:

  • این اصطلاح معنی ندارد و ربطی به الگوریتم نمایه سازی معنایی پنهان اصلی ندارد.
  • “تکنیک” تاکید زیادی بر ایده استفاده مصنوعی از کلمات خاص دارد، که خطر بزرگی برای یکپارچگی متن شما ایجاد می کند (و معمولا منجر به پر کردن کلمات کلیدی می شود)
    جان مولر، تحلیلگر روندهای وب مستر در گوگل، پدیده کلمات کلیدی LSI را به صورت زیر خلاصه کرد:

“چیزی به نام کلمات کلیدی LSI وجود ندارد، هر کسی که خلاف آن را به شما می گوید اشتباه می کند، متاسفم.”

در عوض چه باید کرد؟

به این فکر کنید که “چگونه پست را تا حد ممکن مرتبط کنیم”، نه “چگونه پست را با کلمات کلیدی پر کنیم تا گوگل فکر کند که مرتبط است”. در واقع بسیار ساده است: رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید، موضوع را مطالعه کنید و آن را به روشی جامع پوشش دهید. اگر این کار را انجام دهید، گوگل موضوع صفحه شما را مشخص خواهد کرد.

 

کیفیت محتوا

امروزه، رتبه‌بندی تقریباً برای هر کلمه کلیدی بسیار سخت‌تر از گذشته است، بیشتر جایگاه‌ها بیش از حد اشباع شده‌اند. اما یک استراتژی وجود دارد که کاملاً کار می کند، ایجاد محتوایی که 10 برابر بهتر از رقبای شما است که به عنوان استراتژی “محتوای 10 برابری” نیز شناخته می شود.

استراتژی محتوای 10x، دیجی زرافه
استراتژی محتوای 10x، دیجی زرافه

در واقع این نوع مطلب این حصوصیات را دارد:

کیفیت بهتر

  • موضوع را با دقت بیشتری نسبت به رقبای خود پوشش دهید (شما می توانید به معنای واقعی کلمه به صفحات با رتبه برتر نگاه کنید و سعی کنید بفهمید چه کاری می تواند بهتر انجام شود)
  • اطلاعات و داده های به روز بیشتری را ارائه دهید
  • ارائه تخصص بیشتر (اطلاعات ارزشمند و خاص از کارشناسان) و قابل اعتماد بودن (به منابع مورد اعتماد استناد کنید)
  • اصیل باشید، از داده های منحصر به فرد استفاده کنید، زوایای جدید ارائه دهید، آزمایش انجام دهید
  • پیوند به سایر منابع مرتبط با کیفیت بالا

آیا “پیوند کردن” به وب سایت های دیگر برای سئو خوب است؟

بسیاری از مردم از پیوند دادن به وب‌سایت‌های دیگر می‌ترسند زیرا نمی‌خواهند «بازدیدکنندگان خود را بفرستند». حقیقت این است که لینک دادن به سایر منابع با کیفیت می تواند از نقطه نظر سئو برای شما مفید باشد.

پیوند دادن به محتوای مرتبط به تقویت سیگنال های موضعی صفحات شما کمک می کند. این می تواند به گوگل کمک کند تا زمینه سایت شما را بهتر درک کند و ارزش افزوده ای برای بازدیدکنندگان شما به ارمغان می آورد.

طراحی بهتر

  • از یک چیدمان منحصر به فرد برای مهم ترین قسمت های محتوای خود استفاده کنید
  • افزودن رسانه های بصری خیره کننده (تصاویر، اینفوگرافیک، نمودار، گیف، اسکرین شات، فیلم)
  • از تصاویر خود استفاده کنید و از عکس های دست دو(تکراری) خودداری کنید

UX بهتر

  • مطمئن شوید که متن خوانا (نوع و اندازه فونت) و عاری از اشتباهات گرامری است
  • از پاراگراف‌ها و متن‌های طولانی بپرهیزید، پاراگراف های کوتاه و قابل هضم بنویسید
  • از عناصر ناوبری (مانند فهرست مطالب) برای صفحات طولانی تر استفاده کنید
  • از نقل قول ها، جعبه های اطلاعات، لیست های گلوله ای، جملات پررنگ استفاده کنید
  • جنبه های فنی را بهینه کنید( در فصل بعدی خواهیم گفت)

طول محتوا

بسیاری از مردم فکر می کنند که طول محتوا یکی از عوامل رتبه بندی است. یک مطالعه معروف وجود دارد که نشان می دهد پست هایی با حدود 2000 کلمه در گوگل رتبه بهتری دارند.

طول محتوا در رتبه‌بندی سئو
طول محتوا در رتبه‌بندی سئو

در حالی که درست است که محتوای طولانی تر در گوگل رتبه بهتری دارد، اما این تعداد کلمات نیست که رتبه های بالا را به ارمغان می آورد. این واقعیت است که پست های طولانی معمولاً موضوع را به روشی جامع تر پوشش می دهند.

بینش تخصصی توسط جولیا مک کوی/ بازاریاب محتوا، بنیانگذار Express Writers

امروز، اگر هدفم رتبه‌بندی برای کلیدواژه متمرکز باشد، هرگز وبلاگ‌هایی با کمتر از 2000 کلمه ایجاد نمی‌کنم. در واقع، برای اثبات این موضوع، یک سایت کاملاً جدید به نام Content Hacker راه اندازی کردم. این آزمایشِ “طول محتوا” من بود. آیا می‌توانم تنها با 11 وبلاگ برای حداقل چند ده کلمه کلیدی رتبه‌بندی کنم، اگر آن وبلاگ‌ها «مگا وبلاگ» هر کدام با 5000 کلمه بودند؟

در کمتر از سه ماه، ما برای 2500 موقعیت کلمه کلیدی رتبه بندی کردیم. اکثر 11 وبلاگ من در حال حاضر در گوگل برای کلمه کلیدی متمرکز خود رتبه بندی شده اند. دیوانه کننده است؟! مسئله این است که به عنوان یک نویسنده، نمی توانید بین 2000 تا 5000 کلمه در مورد موضوع خود “بلوف” کنید. و برای به دست آوردن این رتبه‌ها برای تعیین صلاحیت «تخصص – اقتدار – قابل اعتماد بودن» از Google، باید یک متخصص تو کارتون باشید.

طول و جامعیت محتوا اساساً کادر “متخصص” را بررسی می کند. باز هم هیچ میانبری وجود ندارد. شما باید در موضوعی که در مورد آن می نویسید متخصص باشید و هنگام نوشتن محتوا باید آن را ثابت کنید.

بنابراین چگونه می توان به طول محتوا نزدیک شد؟

  • به میانگین تعداد کلمات صفحاتی که برای کلمه کلیدی مرکزی(متمرکز یا اصلی) شما رتبه بندی می شوند نگاه کنید تا به شما تصوری تقریبی از طول محتوا بدهد. (به عنوان مثال، اگر هر پست در SERP اول دارای 2000+ کلمه باشد، احتمالاً با یک مقاله 800 کلمه ای رتبه نخواهید داشت)
  • موضوع را به روشی جامع پوشش دهید که همه چیزهایی را که یک خواننده بالقوه ممکن است بخواهد بداند، پوشش دهد.
  • همیشه به خاطر داشته باشید که تعداد زیاد کلمات به تنهایی باعث بهبود رتبه شما نمی شود. روی کیفیت محتوا تمرکز کنید نه فقط کمیت.

گوش بده به من: همبستگی همیشه به معنای علیت در سئو نیست. اگر چیزی (مانند پست های طولانی تر) با رتبه های بالاتر مرتبط باشد، لزوماً به این معنی نیست که یک عامل رتبه بندی مستقیم است.

به روز رسانی محتوا

پوسیدگی محتوا یک چیز واقعی است. مهم نیست که یک قطعه محتوا چقدر موفق باشد، این احتمال وجود دارد که ترافیک به تدریج کاهش یابد، مگر اینکه آن را تازه و به روز نگه دارید. اندرو تیت متوجه شد که بسیاری از پست های وبلاگ موفق منحنی ترافیک یکسانی دارند و این پدیده را به عنوان 5 مرحله از چرخه حیات محتوا توصیف کرد:

5 مرحله از چرخه حیات محتوا
5 مرحله از چرخه حیات محتوا

بنابراین، چگونه مطمئن شوید که پست شما در طول زمان فراموش نمی شود؟ پاسخ این است: به روز رسانی منظم و مستمر. به روز رسانی منظم محتوا یک تکنیک مهم سئو است. (اما اغلب نادیده گرفته می شود)

یکی از دلایلی که به‌روزرسانی محتوا ممکن است تأثیر مثبتی بر رتبه‌بندی شما داشته باشد این است که Google به دفعات به‌روزرسانی‌ها توجه می‌کند و تمایل دارد صفحاتی که اغلب به‌روزرسانی می‌شوند را برای برخی سؤالات ترجیح دهد. این بدان معناست که هر موضوعی نیاز به تازگی محتوا ندارد، اما بسیاری از آنها نیاز دارند. حتی اگر مورد شما نبود، به روز رسانی یک راه نسبتا آسان برای بهبود کیفیت محتوای شما است، که هرگز کار بدی نیست.

گوشت رو بده به من: یک ابزار رایگان مفید توسط Animalz وجود دارد که می تواند به حساب Google Analytics شما متصل شود و صفحاتی را که ممکن است بر اساس کاهش ترافیک نیاز به به روز رسانی داشته باشند شناسایی کند.

به روز رسانی در مقابل انتشار مجدد

در حالی که تغییرات کوچک‌تر صفحات شما به هیچ مرحله خاصی نیاز ندارد، یک بازسازی بزرگ احتمالاً ارزش انتشار مجدد پست را دارد، به طوری که در بالای فید وبلاگ شما نشان داده شود و خوانندگان بدانند که پست از طریق یک به روز رسانی بزرگ انجام شده است. در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است در نظر داشته باشید که پست خود را مجدداً منتشر کنید:

  • به روز رسانی بیش از 50٪ از محتوا را تحت تاثیر قرار می دهد
  • شما مقدار قابل توجهی محتوای جدید اضافه کرده اید
  • شما 2 یا چند پست را در یک پست ادغام کرده اید
  • بازنشر همچنین فرصتی عالی برای تبلیغ مجدد پست خود در رسانه های اجتماعی و خبرنامه یا شروع یک کمپین لینک سازی جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

arrow_drop_up