زمان مطالعه: 7 دقیقه
موتورهای جست و جو چیست؟ راه‌ دیده شدن در گوگل
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در فصل اول یاد گرفتیم سئو چیست، اما در فصل دوم آموزش مبتدی تا پیشرفته‌ی سئو، شما یاد خواهید داشت که موتورهای جستجو چه هستند، چگونه کار می کنند، چگونه سایت رو به گوگل معرفی کنیم، بهترین نحوه معرفی سایت به گوگل که موتورهای جست و جواست چیست؟ و مهمترین عوامل رتبه بندی سئو در گوگل چیست.
  • راهنمای این مطلب

موتورهای جستجو چیست؟

موتور جستجو یک ابزار آنلاین است که به افراد کمک می کند اطلاعات را در اینترنت پیدا کنند. یک مثال معمولی؟ گوگل. حقیقت این است که گوگل نیز احتمالا تنها مثالی است که باید بدانید. فقط به نمودار سهم بازار موتورهای جستجو در سراسر جهان نگاه کنید. (بر اساس اطلاعات سایت Statcounter):

موتورهای جست و جو چیست؟
موتورهای جست و جو چیست؟

بنابراین وقتی در این راهنما از موتورهای جستجو صحبت می کنیم، بیشتر منظور گوگل است. سایر موتورهای جستجو بر اساس اصول مشابه کار می کنند و تا زمانی که وب سایت شما برای گوگل بهینه شده است، باید برای دیگران نیز راه اندازی شده باشید.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

فرآیندی که در آن موتورهای جستجو کار می کنند شامل این مراحل اصلی است:

  • خزیدن (Crawling)
  • ایندکس کردن (Indexing)
  • انتخاب نتایج (Picking the results)

…و در نهایت، نمایش نتایج جستجو به کاربر. روند کار موتورهای جست و جو چیزی شبیه به این است:

مراحل قرار گرفتن در نتایج گوگل!در دیجی زرافه
مراحل قرار گرفتن در نتایج گوگل!

خزیدن(Crawling)

خزیدن فرآیندی است که در آن موتورهای جستجو به طور مداوم تمام صفحات وب اینترنت را اسکن  و بررسی می کنند. آن‌ها از قطعات کوچکی از برنامه ها (به نام خزنده یا ربات) برای دنبال کردن تمام لینک ها و کشف صفحات جدید (و همچنین به روز رسانی صفحاتی که قبلاً کشف کرده اند) استفاده می کنند.

مارتین اسپلیت، تحلیلگر روند گوگل وبمستر، فرآیند خزیدن را به سادگی شرح می دهد:

«ما از جایی با برخی از URL ها شروع می کنیم و سپس اساساً پیوندها(لینک‌ها) را از آنجا، دنبال می کنیم. بنابراین ما اساساً در حال خزیدن در اینترنت و بصورت صفحه به صفحه، کم و بیش هستیم.»

ایندکس کردن(Indexing)

پس از خزیدن وب سایت، اطلاعات ایندکس می شوند. موتورهای جستجو سعی می کنند صفحات را تجزیه و تحلیل و درک کنند، آنها را دسته بندی کرده و در فهرست ذخیره کنند. فهرست موتورهای جستجو اساساً یک کتابخانه غول پیکر از تمام وب سایت های خزیده شده با یک هدف واحد است، درک آنها و در دسترس قرار دادن آنها برای استفاده به عنوان یک نتیجه جستجو برای کلی کاربر.

نکته: اگر می‌خواهید بفهمید صفحه شما خزیده شده و فهرست شده است، می‌توانید به سادگی به گوگل سرچ کنسول خود بروید و از ابزار inspect URL استفاده کنید:

آیا صفحات سایت من ایندکس سده‌اند؟
آیا صفحات سایت من ایندکس سده‌اند؟

آخرین زمان خزیدن صفحه و همچنین هشدارهایی در مورد هرگونه مشکل احتمالی خزیدن و ایندکس که ممکن است Google با صفحه شما داشته باشد را خواهید دید. در پست مفصل ما در مورد خزیدن وایندکسینگ بیشتر بحث می‌کنیم.

انتخاب نتایج

هنگامی که یک کاربر در گوگل یک عبارت را، جستجو می کند، موتور جستجو در فهرست جستجو می کند و بهترین نتایج را به دست می آورد. فهرست نتایج به عنوان SERP (صفحه نتایج موتورهای جستجو) شناخته می شود. SERP مخفف کلمات (Search Engines Results Page) است. در پاراگراف های بعدی نگاهی دقیق تر به الگوریتم جستجوی گوگل خواهیم داشت.

الگوریتم گوگل

الگوریتم جستجوی گوگل به عنوان یک اصطلاح کلی برای اشاره به همه الگوریتم‌ها، سیستم‌های یادگیری ماشینی و فناوری‌هایی که گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند، استفاده می‌شود. برای ارائه بهترین نتایج، آن‌ها عوامل مختلفی را در نظر می گیرند که عبارتند از:

  • جست و جوی مفهومی: موتور جستجو باید بفهمد کاربر دقیقاً به دنبال چه چیزی است.
  • ارتباط صفحات‌: صفحه باید با عبارت جستجو مرتبط باشد.
  • کیفیت محتوا: موتور جستجو سعی می کند بهترین نتایج را از نظر کیفیت محتوا انتخاب کند.
  • قابلیت استفاده از صفحات: صفحات نیز باید قابل استفاده باشند (از نظر دسترسی، خوانایی، ایمنی و غیره).
  • زمینه و تنظیمات: در آخر، مکان، تنظیمات و تاریخچه جستجوهای کاربر در نظر گرفته می شود.

همانند هر سیستم پیچیده دیگری، الگوریتم گوگل باید مرتباً به روز و اصلاح شود. علاوه بر به‌روزرسانی‌های جزئی الگوریتم که به صورت روزانه اتفاق می‌افتد، گوگل معمولاً هر سال چند به‌روزرسانی الگوریتم اصلی را ارائه می‌کند. آن‌ها به طور رسمی توسط گوگل اعلام می شوند و سر و صدای زیادی در جامعه سئو ایجاد می کنند. البته ما در دیجی زرافه همه ی این نکات رو خواهیم گفت.

مرور فهرستی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم اصلی (به‌عنوان مثال پاندا، پنگوئن، مرغ مگس‌خوار،…) می‌تواند راهی عالی برای دریافت یک نمای کلی از نحوه تکامل جستجوی گوگل و SEO در طول سال‌ها باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر، پست مفصل ما را در الگوریتم گوگل بخوانید.

رتبه بندی کیفیت جستجو

علاوه بر الگوریتم‌ها، گوگل از ورودی داده‌های انسانی نیز استفاده می‌کند. هزاران کارمند خارجی گوگل به نام رتبه‌بندان کیفیت جستجو وجود دارند که از دستورالعمل‌های دقیق (در دسترس عموم) پیروی می‌کنند، نتایج جستجوی واقعی را ارزیابی می‌کنند و کیفیت صفحات رتبه‌بندی شده را ارزیابی می‌کنند.

یک نمونه معمولی از صفحاتی که تحت این نوع ارزیابی دقیق قرار می گیرند، صفحات به اصطلاح ‌(ِYour Money, Your Life)YMYL (پول شما، زندگی شما) هستند، صفحاتی که به موضوعات مهمی می پردازند که می توانند بر شادی، سلامت، ایمنی یا رفاه مالی افراد تأثیر بگذارند. ارزیابی‌کنندگان کیفیت مستقیماً بر رتبه‌بندی تأثیر نمی‌گذارند، اما داده‌های آن‌ها برای بهبود الگوریتم جستجو استفاده می‌شود.

عوامل رتبه بندی

البته موتورهای جستجو محاسبات دقیق الگوریتم های خود را مخفی نگه می دارند. با این وجود، بسیاری از عوامل رتبه بندی به خوبی شناخته شده اند. فاکتورهای رتبه بندی موضوعی بسیار مورد بحث در دنیای سئو هستند.

بسیاری از آن‌ها به طور رسمی توسط گوگل تایید شده اند، اما بسیاری از آنها در حوزه گمانه زنی ها و تئوری ها باقی مانده اند. از نقطه نظر عملی، مهم است که روی عواملی تمرکز کنید که تأثیر ثابتی دارند، اما همچنین سعی کنید «نمره خوب» را در همه زمینه‌ها حفظ کنید. البته، هر چیزی که مردم فکر می‌کنند عامل رتبه‌بندی است، واقعاً توسط موتورهای جستجو استفاده نمی‌شود (اگر چیزی با رتبه‌های بالاتر مرتبط باشد، لزوماً چیزی نیست که گوگل در الگوریتم خود استفاده می‌کند). از سوی دیگر، برخی از عوامل رتبه‌بندی تایید شده تنها تاثیر بسیار کمی بر رتبه بندی دارند.

در اینجا فهرست خوبی از عوامل موفقیت گوگل (آنهایی که بیشتر با رتبه های بالاتر مرتبط هستند) توسط تیم دیجی زرافه تهیه شده‌است.. در اینجا 10 مورد مهمرا نام بردیم:

10 عامل مهم در رتبه‌بندی سایت در گوگل!
10 عامل مهم در رتبه‌بندی سایت در گوگل!
  • محتوای عالی و هدفمند:  شما باید شناسایی کنید که افراد چه چیزی را جستجو می کنند و محتوای با کیفیت متناسب با نیازهای آن‌ها ایجاد کنید.
  • وبسابت قابل خزیدن: اگر می‌خواهید سایتتتون رتبه‌بندی بشود، وب سایت شما باید به راحتی توسط موتورهای جستجو پیدا شود.
  • کیفیت و کمیت لینک ها: هرچه صفحات با کیفیت بیشتری به وب سایت شما پیوند داده شوند، از نظر گوگل اعتبار بیشتری خواهید داشت.
  • محتوای مبتنی بر هدف کاربر: سئو تنها به این نیست که از چه کلماتی استفاده می کنید، بلکه به نوع محتوا و جامعیت آن نیز مربوط می شود. بازدیدکننده، شما را خوشحال می کند و گوگل نیز خوشحال خواهد شد.
  • محتوای منحصر به فرد: در مورد استفاده از محتوای تکراری در وب سایت خود بسیار مراقب باشید.
  • (Expertise, Authority, Trust)EAT= تخصص، اقتدار، اعتماد: سیگنال‌های E-A-T توسط ارزیابی‌کنندگان کیفیت گوگل ارزیابی می‌شوند، هرگز فراموش نکنید که تخصص و قابلیت اعتماد خود را بسازید و اثبات کنید و فقط در مورد موضوعاتی بنویسید که برای آن‌ها واجد شرایط هستید.
  • محتوای تازه: برخی از موضوعات به تازگی بیشتری نسبت به بقیه نیاز دارند، اما با این وجود، باید به طور مرتب محتوای خود را به روز کنید تا آن را به روز نگه دارید.
  • نرخ کلیک: تگ های عنوان و توضیحات متا خود را برای بهبود CTR صفحات خود بهینه کنید.
  • سرعت وب‌سایت:  مطمئن شوید که بازدیدکنندگان شما مجبور نیستند برای بارگذاری صفحه زیاد منتظر بمانند، در غیر این صورت، احتمال زیادی وجود دارد که قبل از بازدید واقعی آن را ترک کنند.
  • قابل استفاده روی هر دستگاهی: وب‌سایت شما باید روی هر دستگاه و اندازه صفحه‌ای کاملاً کار کند (به یاد داشته باشید که اکثر کاربران اینترنت از طریق دستگاه‌های تلفن همراه می‌آیند!)
    توجه: کیفیت محتوا بدون شک مهمترین عامل سئو است (توجه داشته باشید که از هر 10 عامل مهم 5 عامل مربوط به محتوا است). برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهینه سازی محتوا برای سئو، به قسمت چهارم آموزش رایگان سئو(بهینه سازی محتوا) بروید.

عوامل مهم دیگری که ممکن است تاثیر مثبتی بر رتبه شما داشته باشد:

  • عمق محتوا
  • بهینه سازی تصویر
  • اعتبار و اقتدار موضوعی
  • صفحه ای با ساختار مناسب
  • اشتراک گذاری اجتماعی
  • استفاده از HTTPS

بینشی تخصصی  توسط کوین ایندیگ: مدیر سئو در شاپیفای

موتورهای جستجوی زیادی وجود دارد، اما تنها گوگل است که بیشترین پیشرفت را در بازیابی اطلاعات، درک زبان طبیعی و پردازش زبان طبیعی داشته است. در 25 سال گذشته، موتورهای جستجو از ارزیابی مبتنی بر متن خالص به عصر یادگیری ماشینی حرکت کردند.

امروزه گوگل هر ماه قصد کاربر را تکرار می کند و می تواند تفاوت های جزئی در خواسته های واقعی جستجوگران را تشخیص دهد: کیفیت محتوا، ارائه محصول، طراحی، تجربه کاربر. واقعا هیچ محدودیتی وجود ندارد.

در نتیجه، سئو از بهینه سازی معیارهای ثابت، به کار در جهت تجربه کاربری بهینه تغییر کرده است. سئوکاران باهوش می دانند که باید از بک لینک ها و محتوا فراتر بروند. آن‌ها باید نیازهای جستجوگران را در زمینه یک کلمه کلیدی درک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

arrow_drop_up