قبل از اینکه به تکنیکها و جنبههای خاص سئو(SEO) بپردازیم، بیایید به تعاریف اساسی، واژگان و سوالات متداول سئو سایت بپردازیم. آمادهای؟ بزن بریم!
راهنمای این مطلب ( با کلیک روی لینکهای عنوان زیر به مطلب مورد نظرتون میپرید!) |
سئو(SEO) چیست؟
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) فرآیندی است برای بهینه سازی وب سایت شما با هدف بهبود رتبه شما در نتایج جستجو و دریافت ترافیک ارگانیک (غیر پولی) بیشتر. تاریخچه سئو به دهه 90 برمی گردد که برای اولین بار موتورهای جستجو ظهور کردند. امروزه این یک استراتژی بازاریابی ضروری و یک صنعت در حال رشد است. بهینه سازی موتور جستجو فقط بر نتایج جستجوی ارگانیک متمرکز است و بهینه سازی PPC را شامل نمی شود. هر دو SEO و PPC بخشی از بازاریابی موتورهای جستجو هستند.
موتورهای جستجو توسط کاربران اینترنت در هنگام جستجوی چیزی مورد استفاده قرار می گیرند و شما می خواهید پاسخ به جستجوها را ارائه دهید. فرقی نمیکند محصول یا خدماتی را بفروشید، وبلاگ بنویسید یا هر چیز دیگری، بهینهسازی موتور جستجو برای هر صاحب وبسایت ضروری است.
به بیان ساده:
سئو تمام اقداماتی است که شما انجام می دهید تا گوگل وب سایت شما را یک منبع با کیفیت در نظر بگیرد و آن را برای جست و جوهای مورد نظر شما رتبه بندی کند.
توجه: اگرچه سئو به معنی “بهینهسازی موتور جستجو” است، اما با توجه به غلبه فعلی گوگل، میتوانیم به طور ساده از عبارت “بهینهسازی گوگل” استفاده کنیم.(SEO: Search Engine Optimization) به همین دلیل تمامی نکات و تکنیکها در این راهنما به طور اصلی در مورد سئو گوگل است، اگرچه بسیاری از موارد جهانی هستند و برای بهینهسازی برای هر موتور جستجو دیگری قابل اعمال هستند.
سئو سایت به صورت هلو برو تو گلو!
نیازی نیست همه عوامل و الگوریتمهای دقیقی که گوگل برای رتبهبندی وبسایت خود استفاده میکند را بدانید. اما برای موفقیت باید اجزای کلیدی سئو را پوشش دهید. یک راه آسان برای درک سه عامل مهم این است: یک کاسه سوپ را تصور کنید به اسم سوپ سئو!
سه عامل کلیدی درسئو وجود دارد:
- موارد فنی(سئو تکنیکال- سئو داخلی): کاسه نشان دهنده تمام جنبه های فنی است که باید پوشش دهید (اغلب به عنوان سئوی فنی یا سئو داخلی نامیده می شود). بدون یک کاسه مناسب، چیزی برای نگه داشتن سوپ وجود نخواهد داشت.
- محتوای عالی: سوپ نشان دهنده محتوای وب سایت شما است که مهمترین بخش است. محتوا با کیفیت پایین = نداشتن رتبه خوب.
- بک لینک های با کیفیت: بکلینکها اعتبار وب سایت شما را افزایش می دهد. شما میتوانید محتوای عالی و یک وبسایت کاملاً بهینهشده داشته باشید، اما در نهایت، باید با دریافت بکلینکهای باکیفیت، قدرت به دست آورید، آخرین عنصر برای کامل کردن سوپ سئو شما چیزی نیست جز بکلینک.
لغات مفید
به محض شروع جستجو در سئو، با اصطلاحات رایجی روبرو می شوید که سعی می کنند جنبه ها یا رویکردهای مختلف آن را دسته بندی کنند، به عبارت دیگر:
- سئو داخل صفحه و سئو خارج صفحه (On page SEO & Off page SEO)
- سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید (Black hat SEO & White hat SEO)
اگرچه از نظر عملی اهمیت چندانی ندارند، اما خوب است معنای آنها را بدانیم.
سئو داخلی و سئو خارجی
اصطلاحات سئو داخلی و خارجی، فعالیت های سئو را بر اساس اینکه آیا آنها را در وب سایت انجام می دهید یا خیر، دسته بندی می کند. سئو داخلی هر کاری است که می توانید در وب سایت انجام دهید، از بهینه سازی محتوا تا جنبه های فنی.
- تحقیق کلمات کلیدی
- بهینه سازی محتوا
- بهینه سازی تگ عنوان
- بهینه سازی عملکرد صفحه
- لینک سازی داخلی
هدف این است که هم محتوای کامل و هم UX( تجربه کاربری) ارائه دهد و در عین حال به موتورهای جستجو نشان دهد که صفحه درباره چه چیزی است.
توجه: اصطلاحات سئوی داخلی و سئوی فنی گاهی به جای یکدیگر استفاده میشوند و گاهی اوقات برای تشخیص بهینهسازی مرتبط با محتوا (به عنوان مثال برچسبهای عنوان) و بهینهسازی فنی محور (مانند سرعت صفحه) استفاده میشوند.
سئوی خارجی بیشتر در مورد دریافت بک لینکهای با کیفیت است تا به موتورهای جستجو نشان دهد که وب سایت شما دارای اعتبار و ارزش است. لینک بیلدینگ ممکن است شامل تکنیک هایی مانند:
- وبلاگ نویسی در سایتهای دیگر
- ارتباط با ایمیل
- لینک بیلدینگ شکسته
سئوی خارجی همچنین ارتباط تنگاتنگی با سایر حوزههای بازاریابی آنلاین دارد، مانند بازاریابی رسانههای اجتماعی و برندسازی، که تأثیر غیرمستقیم در ایجاد اعتماد و اعتبار وبسایت شما دارند. به یاد داشته باشید که یک استراتژی سئو موفق شامل فعالیت های سئو داخلی و خارجی است.
سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه
کلاه سیاه و کلاه سفید ریشه در فیلم های وسترن دارند. آنها نماینده افراد بد و خوب بودند. در سئو، از این اصطلاحات برای توصیف دو گروه از سئوکاران استفاده می شود، کسانی که به قوانین تعیین شده توسط دستورالعمل های وبمستر گوگل پایبند هستند و کسانی که این کار را نمی کنند.
سئو کلاه سیاه مجموعه ای از روش های غیراخلاقی (و معمولاً اسپم) برای بهبود رتبه، در یک وب سایت است. این تکنیک ها می توانند شما را در مدت زمان کوتاهی به بالای نتایج جستجو برسانند، با این حال، موتورهای جستجو به احتمال زیاد دیر یا زود وب سایت را جریمه و ممنوع می کنند.
از سوی دیگر، سئو کلاه سفید به تمام تکنیک های سئوی معمولی اشاره دارد که به دستورالعمل ها و قوانین پایبند هستند. این یک استراتژی بلند مدت است که در آن رتبه بندی خوب محصول جانبی بهینه سازی خوب، محتوای با کیفیت و رویکرد کاربر محور است. در حالی که کارشناسان سئو بر این باورند که سئو “کلاه سفید” راه صحیح است، نظرات مختلفی در مورد پذیرش تکنیک های مختلف ساخت لینک (از جمله خرید لینک) وجود دارد.