زمان مطالعه: 12 دقیقه
صفر تا صد بک‌لینک‌ها در دیجی زرافه
زمان مطالعه: 12 دقیقه

در فصل ششم از آموزش مبتدی تا پیشرفته‌ی سئو، بک لینک ها را مورد بحث قرار می دهیم.  یکی از مهمترین جنبه های بهینه سازی موتورهای جستجو بک لینک‌ها است. بریم به قول خارجیا شیرجه بزنیم تو آب!

راهنمای این مطلب
بک لینک چیست؟
انواع لینک
پیوند پروفایل
ویژگی های یک بک لینک ارزشمند
آیا باید لینک بیلدینگ انجام دهید؟
استراتژی های لینک سازی

بک لینک چیست؟

بک لینک یک لینک از یک صفحه به صفحه دیگر است. اگر صفحه A به صفحه B پیوند داشته باشد، می گوییم که صفحه B دارای یک بک لینک از صفحه A است. بک لینک‌ها یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های رتبه بندی هستند. ارتباط مستقیمی بین کمیت و کیفیت بک لینک‌ها و رتبه بندی وجود دارد.

بک لینک چیست؟ استراتژی لینک‌سازی
بک لینک چیست؟

چرا بک لینک ها اینقدر مهم هستند؟

بک لینک ها از همان ابتدا یک عامل بسیار تاثیرگذار در الگوریتم های موتورهای جستجو بوده اند. آن‌ها به عنوان استناد دانشگاهی کار می کنند. توسعه دهندگان موتورهای جستجو متوجه شدند که اگر بسیاری از منابع با کیفیت به یک صفحه خاص پیوند داده شوند، به این معنی است که صفحه ارزشمند و قابل اعتماد است.

حقوق صاحبان سهام را پیوند دهید

ارزش لینک اصطلاحی است که برای توصیف قدرتی که یک صفحه از طریق یک پیوند به صفحه دیگری منتقل می کند استفاده می‌شود.

رتبه صفحه گوگل

در همان ابتدا، گوگل الگوریتمی به نام PageRank ایجاد کرد تا کیفیت و کمیت بک لینک ها را در سیستم رتبه بندی خود گنجانده و اهمیت نسبی صفحات وب را در نتایج جستجو تعیین کند.

نحوه‌ی کارکردن پیج رنک
نحوه‌ی کارکردن پیج رنک

سه عاملی که بر رتبه صفحه تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • تعداد بک لینک ها: هر چه صفحه بک لینک بیشتری داشته باشد، بهتر است
  • تعداد پیوندها در صفحه پیوند: ارزش (به نام ارزش پیوند) بین تمام صفحاتی که از صفحه پیوند، پیوند داده شده اند توزیع می شود.
  • پیج رنک صفحه لینک دهنده: یک بک لینک از صفحه ای با رتبه بالاتر، ارزش لینک را بیشتر می‌کند

متریک پیج رنک

الگوریتم PageRank را با معیار قدیمی به همین نام که توسط گوگل برای نمایش رتبه صفحات از 0 تا 10 استفاده می شد اشتباه نگیرید. آن‌ها یکسان نیستند و در حالی که متریک PageRank متوقف شد، الگوریتم PageRank همچنان بخشی از رتبه بندی گوگل است.

انواع لینک

لینک ها را می‌توان به دسته‌های مختلف طبقه‌بندی کرد. در اینجا ابتدایی‌ترین مواردی هستند که باید بدانید:

لینک‌های داخلی در مقابل  لینک‌های خارجی

این یکی کاملا واضحه، پیوند داخلی پیوندی از یک صفحه به صفحه دیگر در همان وب سایت است، در حالی که پیوند خارجی پیوندی از یک وب سایت خارجی است.

لینک های Nofollow

لینک نوفالو، پیوندی است که دارای ویژگی “rel=”nofollow در کد HTML خود است.

لینک نوفالو چیست!
لینک نوفالو چیست! تغییرات در ساختار کدHTML

در سال 2005 توسط گوگل معرفی شد و به موتورهای جستجو می‌گوید ارزش لینک را به صفحه پیوند داده شده ارسال نکنند. مواردی که می توان از ویژگی nofollow استفاده کرد عبارتند از:

  • پیوندها در نظرات: به مبارزه با هرزنامه نظرات کمک می کند زیرا پیوندهای موجود در نظرات را کم ارزش می کند
  • پیوندهای وابسته و حمایت شده: با ویژگی nofollow، قوانین گوگل در مورد خرید بک لینک را نقض نخواهید کرد.
  • پیوندهایی به وب سایت هایی که نمی خواهید تأیید کنید: گاهی اوقات لازم است به صفحاتی که نمی خواهید تأیید کنید پیوند دهید
توجه: از نظر فنی، چیزی به نام بک لینک “dofollow” وجود ندارد زیرا هیچ پارامتر “dofollow” وجود ندارد. این اصطلاح به صورت محاوره ای برای متمایز کردن پیوندهایی استفاده می شود که ارزش لینک را در مقابل لینک های nofollow قرار می دهند.

اگرچه پیوندهای نوفالواعتباری رو انتقال نمی‌دهند، اما می توانند مزایای دیگری به همراه داشته باشند:

  • آن‌ها ممکن است به عنوان یک اشاره برای گوگل عمل کنند: در سال 2019، گوگل اعلام کرد که با لینک های nofollow به عنوان نکاتی برای درک و تجزیه و تحلیل بهتر پیوندها برخورد خواهد کرد.
  • آن‌ها می توانند برای شما ترافیک به ارمغان بیاورند: یک پیوند nofollow ممکن است هیچ “نقطه سئو” را برای شما به ارمغان نیاورد، اما همچنان می تواند ترافیک مرتبط را برای شما به ارمغان بیاورد.
  • آن‌ها (پروفایل لینک) شما را متنوع می کنند: لینک های nofollow بخشی طبیعی از هر پروفایل لینک هستند و عجیب است که هیچ نمایه ای نداشته باشید. بریم سراغ لینک پروفایل(یوهو)

پیوند(لینک) پروفایل

پروفایل لینک یکی دیگر از اصطلاحات مهم سئو است که باید بدانید. برای توصیف تمام لینک‌هایی که به وب سایت شما اشاره می کنند استفاده می شود. کیفیت پروفایل لینک شما به طور مستقیم با رتبه بندی شما در ارتباط است.

یک پروفایل لینک خوب چگونه به نظر می رسد؟

  • متنوع: یک پروفایل لینک سالم، ترکیبی از انواع مختلف پیوندها (اعم از استاندارد و نوفالو) و متن های لنگر(انکرتکست) طبیعی است.
  • بک لینک های با کیفیت: یک پروفایل لینک خوب شامل لینک های بک لینک با کیفیت از وب سایت های مرتبط است

از طرف دیگر، تعداد زیادی لینک بی کیفیت از وب سایت های اسپم در بهترین حالت نادیده گرفته می شوند و در بدترین حالت به وب سایت شما آسیب می رسانند.

متن لنگر(انکر تکست)

متن لنگر بخشی قابل مشاهده و قابل کلیک از یک لینک است. این به خزنده ها کمک می کند تا مشخص کنند صفحه پیوند داده شده در مورد چیست.

از مهم‌ترین فواید انکر تکست ها
از مهم‌ترین فواید انکر تکست ها

ما انواع مختلفی از انکر تکست ها را متمایز می کنیم:

  • نام تجاری: به عنوان مثال “دیجی‌زرافه”
  • ذکرکردن دقیق: به عنوان مثال “راهنمای سئو”
  • تطابق جزئی: به عنوان مثال ” آموزش عملی سئو ”
  • عمومی: به عنوان مثال “بیشتر بخوانید”
  • URL برهنه: به عنوان مثال “https://digizarafe.ir/blog-gireffe/”

اگر صفحات بیشتری با عبارات مرتبط به کار رفته در انکر تکست‌ها به شما پیوند می‌دهند، ممکن است به شما در رتبه‌بندی این عبارات در موتورهای جستجو کمک کند. این بدان معنا نیست که شما باید سعی کنید به هر قیمتی متن‌های انکر تکست‌های کلیدی را دریافت کنید. برعکس، شما باید بسیار مراقب باشید و ترکیبی طبیعی از انواع مختلف انکر تکست را هدف قرار دهید.

هر گونه تلاش آشکار برای دستکاری متن لنگر پیوندهای شما ممکن است توسط گوگل شناسایی و جریمه شود.

ویژگی های یک بک لینک با ارزش

همه بک لینک ها یکسان ایجاد نمی شوند. علاوه بر تفاوت‌های آشکار بین لینک‌های داخلی و خارجی و لینک‌های استاندارد در مقابل لینک‌های nofollow، دو بک لینک ممکن است بر اساس بسیاری از عوامل دیگر مقادیر متفاوتی داشته باشند (و مقادیر متفاوتی از ارزش لینک را ارسال کنند). در اینجا یک بک لینک ارزشمند به نظر می رسد:

۱- مرتبط باشد

یک بک لینک ارزشمند به صورت موضوعی مرتبط است. این بدان معناست که صفحه پیوند دهنده باید در مورد موضوع مشابه یا مشابه صفحه پیوند داده شده باشد.مثلا:اگر پستی در مورد نکات پیاده روی دارید و دو بک لینک دارید، یکی از یک پست در مورد ورزش در فضای باز و دیگری از یک پست در مورد سیاست، بک لینک قبلی بسیار ارزشمندتر است.

مرتبط بودن عنوان‌های بک‌لینک‌ها
مرتبط بودن عنوان‌های بک‌لینک‌ها

۲- از یک وب سایت معتبر

همانطور که قبلا با PageRank توضیح دادیم، صفحات با لینک های باکیفیت که به آن‌ها اشاره می کنند نیز ارزش لینک بیشتری را به صفحه شما ارسال می کنند. هرچه صفحه لینک دهنده معتبرتر باشد، بک لینک ارزش بیشتری برای شما دارد. هیچ معیار رسمی توسط Google وجود ندارد که نشان دهنده اقتدار یک صفحه باشد، اما معیارهای زیادی توسط ابزارهای تجاری وجود دارد که می تواند به شما در برآورد کمک کند. محبوب‌ترین آنها Domain Authority و Page Authority توسط Moz هستند.

3. منحصر به فرد

منحصر به فرد بودن یک بک لینک را می توان در سطوح مختلف مورد بحث قرار داد:

الف) سطح وب سایت

بک لینک از وب سایتی که قبلاً به شما لینک نداده است معمولاً از سایتی که قبلاً به شما پیوند داده است ارزشمندتر است. بهتر است 10 بک لینک از 10 وب سایت مختلف داشته باشید تا 50 بک لینک از یک سایت.

توجه: این بدان معنا نیست که داشتن بک لینک بیشتر از یک سایت چیز بدی است (اگر به طور طبیعی اتفاق بیفتد). پیوندها ممکن است ارزش کمتری داشته باشند.

ب) سطح صفحه

اگر دو لینک از یک صفحه دارید، لینکی که اول ظاهر می شود ممکن است ارزش بیشتری نسبت به دومی داشته باشد. (گوگل قبلاً اولین متن لنگر را در سال 2009 شمارش می کرد. ما نمی دانیم که امروزه آنها چگونه با آنها رفتار می کنند، اما ممکن است تصور کنیم که تغییری نکرده است.)

ج) تعداد پیوندهای دیگر

آخرین اما نه کم اهمیت، رتبه صفحه به طور مساوی در بین صفحات پیوند داده شده توزیع می شود. بنابراین تفاوت زیادی بین بک لینک از صفحه ای که به 3 منبع لینک می دهد و بک لینک از صفحه ای که به 30 منبع لینک می دهد، وجود دارد.

۴- در نزدیکی بالا در بدن قرار می گیرد

یک لینک با کیفیت لینکی است که می تواند برای شما ترافیک نیز به ارمغان بیاورد. نه تنها به دلایل واضح (بازدید کنندگان جدید) بلکه از نقطه نظر سئو نیز.

گوگل از مدل موسوم به Reasonable Surfer استفاده می‌کند که پیش‌بینی می‌کند کاربر چقدر احتمال دارد روی یک پیوند کلیک کند: «میزان رتبه صفحه‌ای که ممکن است از یک پیوند عبور کند، بر اساس احتمال اینکه کسی ممکن است روی یک پیوند کلیک کند، است.»

نحوه جایگزاری لینک‌ها در وبسایت
نحوه جایگزاری لینک‌ها در وبسایت

Matt Cutts، رئیس سابق وب هرزنامه در گوگل، به طور خاص گفت که شما باید “… پیوندهای ارزشمندی را در بالای پست های وبلاگ قرار دهید.هرچه بک لینک برجسته تر باشد، گوگل وزن بیشتری به آن می دهد. به عبارت دیگر، بک لینک از بالای مقاله بهتر از بک لینک از پایین است. و بک لینک پایین مقاله بهتر از بک لینک موجود در فوتر یا سایدبار است.

۵- دارای انکر تکست مرتبط

انکر تکست نقش مهمی در ساخت لینک دارد. یعنی، یک بک لینک با انکر تکست مرتبط با صفحه لینک شده، ارزشمندتر از لینکی است که دارای انکر نامربوط یا عمومی است. این در مورد متن اطراف پیوند نیز صدق می کند، زیرا پیوندها ممکن است زمینه را در اطراف خود داشته باشند.

آیا باید لینک بیلدینگ انجام دهید؟

در دنیای ایده آل، تنها چیزی که برای کسب بک لینک های با کیفیت نیاز دارید، ایجاد محتوای عالی است. واقعیت کمی پیچیده تر است:

  • دریافت بک لینک های با کیفیت بدون تلاش بیشتر از طرف شما بسیار سخت (اگر نه غیرممکن) است. مخصوصا برای وب سایت های جدید.
  • رتبه بندی بدون بک لینک بسیار سخت (اگر نه غیرممکن) است. مخصوصا برای وب سایت های جدید.

به همین دلیل لینک بیلدینگ بخش بزرگی از سئو است. اما این موضوع کمی بحث برانگیز نیز هست. گوگل طرفدار زیادی برای دستکاری رتبه صفحه سایت شما نیست. در اینجا چیزی است که آن‌ها در دستورالعمل های کیفیت خود بیان می کنند:

هر پیوندی که برای دستکاری رتبه صفحه یا رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل باشد، ممکن است بخشی از یک طرح پیوند و نقض دستورالعمل های وبمستر گوگل در نظر گرفته شود.

آیا به این معنی است که نمی توانید به هیچ وجه بر تعداد و کیفیت بک لینک های خود تأثیر بگذارید؟ ما اینطور فکر نمی کنیم. همه اشکال لینک بیلدینگ اسپم یا دستکاری نیستند. تکنیک‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در دریافت بک لینک کمک کند و در عین حال ارزشی برای کاربران ایجاد کند. آن‌ها به اندازه نوشتن نظرات هرزنامه یا خرید یک سری پیوند از Fiverr فوری نیستند.

آیا باید لینک بخرید؟

اکنون خرید بک لینک یک فصل کاملا متفاوت است. اکثر کارشناسان سئو به شما خواهند گفت که ارزش آن را ندارد. در اینجا دو عیب اصلی خرید لینک وجود دارد:

  • این خطرناک است: خرید بک لینک برای گوگل یک مشکل بزرگ است و اگر متوجه شوند، جریمه دستی دریافت خواهید کرد، چیزی که وب سایت شما ممکن است از آن بازیابی نشود.
  • گران است: یک بک لینک با کیفیت پرهزینه است (از حدود 100 دلار / بک لینک، معمولاً بسیار بیشتر شروع می شود). البته، یک بک لینک باعث رتبه بندی شما نمی شود، بنابراین برای به دست آوردن نتایج باید هزینه زیادی کنید

با این حال، صنعت فروش لینک کاملاً زنده است و خرید بک لینک یک روش معمول است. تصمیم نهایی با شماست. فقط به یاد داشته باشید که این یک استراتژی بسیار مخاطره آمیز است که ممکن است در دراز مدت نتیجه ای نداشته باشد.

بینش تخصصی توسط الکساندرا تاچالووا/لینک بیلدر، بنیانگذار Digital Olympus

این نکات ضروری را هنگام تقویت بازی لینک بیلدینگ خود در نظر داشته باشید:

۱- همیشه کیفیت لینک را از دیدگاه بلندمدت ارزیابی کنید.

فقط پیوندهایی ایجاد کنید که بیشترین شانس کار را در دراز مدت داشته باشند. دو دلیل پشت این موضوع وجود دارد:

اولاً، برای سایت شما بسیار مفیدتر است که پیوندهای بلندمدت را در سایت های باکیفیت به دست آورید زیرا می توانند در طول زمان ارزش آن‌ها را افزایش دهند.

دوم، پیوندها باید به شما کمک کنند تا به گوگل ثابت کنید که یک برند قابل اعتماد هستید، و لینک‌های سایت‌های متوسط به شما اجازه نمی‌دهند به آن موقعیت برسید.

هنگامی که به ارزیابی کیفیت لینک رسیده می‌شود، من همیشه به دامنه گسترده ای از معیارها مانند رتبه بندی دامنه مناسب، سطح ترافیک ارگانیک و رشد مثبت در تعداد دامنه های ارجاع دهنده و غیره نگاه می کنم. با این حال، مهمترین معیار این است که ایا یک سایت نشان دهنده یک نام تجاری واقعی است یا خیر.

۲- پروفایل پیوند خود را تا حد امکان متنوع نگه دارید.

ما مواردی را دیده‌ایم که در آن بازاریابان آنقدر روی ایجاد انواع خاصی از پیوندها متمرکز شده‌اند که بقیه گزینه‌های خود را نادیده گرفته‌اند. من می‌توانم بگویم این یکی از کوتاه‌ترین راه‌ها برای جریمه‌سازی است، یا حداقل گوگل را به مشکوک بودن در مورد ساخت لینک غیرطبیعی دعوت می‌کند. محدود بودن و واضح بودن بیش از حد در مورد اتصالات مصنوعی منجر به افت خوب رتبه و در نتیجه از دست دادن ترافیک می شود. یک استراتژی لینک بیلدینگ مستحکم باید همیشه شامل راه‌های مختلفی برای دریافت لینک باشد، و پروفایل بک لینک شما را تا حد ممکن متنوع نگه دارد و در عین حال مرتبط باقی بماند.

استراتژی های لینک سازی

تکنیک‌های لینک‌سازی، هک‌ها و نکات زیادی وجود دارد که انشاءالله در پستی مفصل در چهارشنبه‌های دیگر خواهیم گفت. در این راهنمای سئو، ما 3 استراتژی رایج را که بسیار خوب کار می کنند، پوشش خواهیم داد.

موارد قابل پیوند(Linkable assets)

طبیعی ترین تکنیک لینک بیلدینگ، ایجاد یک محتوای منحصر به فرد و ارزشمند (به اصطلاح دارایی قابل پیوند ) است که بک لینک ها را جذب می کند. عناصر قابل پیوند می تواند هر محتوایی باشد، اما انواع خاصی از محتوا وجود دارد که برای این کار کاملاً کار می کنند. این شامل:

  • راهنمایی بیشتریا به اصلاح خارجیا ultimate guides?
  • لیست های بزرگ
  • تحقیق با داده های منحصر به فرد
  • دایرکتوری های منابع
  • ابزار رایگان

گام بعدی این است که وب سایت‌هایی را پیدا کنید که ممکن است بخواهند به شما پیوند دهند و با آن‌ها تماس بگیرید.

نکته: گاهی اوقات حتی نیازی به درخواست مستقیم بک لینک ندارید. می توانید با اینفلوئنسرها و متخصصان حوزه خود تماس بگیرید و از آن‌ها بازخورد صادقانه بخواهید. اگر محتوای شما واقعا عالی و منحصربه‌ فرد است (و باید این استراتژی کار کند)، ممکن است خودشان به آن لینک دهند یا آن را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. به عنوان یک امتیاز، روابط ارزشمندی را شروع خواهید کرد که ممکن است در آینده مفید باشند.

هنگامی که بک لینک‌ها به لینک‌های قابل دسترس و مطالب شما رسیدند، می‌توانید یک لینک دیگر به صفحات پولساز خودتون ارتباط بدید مثل تصویر زیر که تهیه شده است.

چگونه لینک‌ها را به منبع درآمد خود تبدیل کنیم؟
چگونه لینک‌ها را به منبع درآمد خود تبدیل کنیم؟

پست مهمان یا Guest posting

پست مهمان (یا وبلاگ نویسی مهمان) قطعاً محبوب‌ترین تکنیک لینک سازی است. بسیار ساده (اگرچه آسان نیست) و مقیاس پذیر است.

وبلاگ نویسی مهمان چگونه کار می کند (به طور خلاصه):

نویسنده از سایت A یک پست مهمان برای سایت B می نویسد. این پست حاوی پیوندی به وب خودش است. سایت B یک محتوای رایگان دریافت می کند و سایت A یک بک لینک رایگان دریافت می کند. به این می‌گن یک معامله‌ی برد، برد.?

بنابراین، چگونه می‌توان وبلاگ‌هایی را پیدا کرد که پست‌های مهمان مرتبط با جایگاه شما را بپذیرند؟ سعی کنید از اپراتورهای جستجوی خاصی استفاده کنید که به شما کمک می کنند تا اپراتورهای مرتبط با شما را فیلتر کنید. به عنوان مثال: “موضوع کاری و متنی شما” + “برای ما بنویس= write for us”.

نوشتن پست مهمان، جهت گرفتن بک لینک
نوشتن پست مهمان، جهت گرفتن بک لینک

هنگامی که آن‌ها را پیدا کردید، دستورالعمل های پست مهمان آنها را بخوانید و با مالک پست مهمان خود تماس بگیرید.

بک لینک‌های رقبا

اسکن از طریق پروفایل پیوندهای رقبای خود یک راه عالی برای یافتن وب سایت هایی است که ممکن است مایل به پیوند به شما باشند.  تنها چیزی که نیاز دارید یک ابزار تحلیل بک لینک است.

می توانید در سایت تحلیل بک لینک با وارد کردن دامنه شروع کنید. همچنین می‌توانید روی یک URL خاص تمرکز کنید (مثلاً پست رقیب شما در همان موضوعی که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید). هنگام تجزیه و تحلیل بک لینک های رقیب خود، باید در نظر بگیرید:

  • مرتبط بودن پیوند: آیا یک بک لینک از این صفحه به محتوای شما مرتبط است؟
  • قدرت پیوند: اعتبار صفحه پیوند دهنده چه مقدار است؟
  • سختی: آیا می توانید همان بک لینک را دریافت کنید؟

مرحله بعدی به اصطلاح ارتباط با ایمیل است تماس با صاحبان وب سایت برای جایگزینی بک لینک رقیب خود (همچنین به عنوان تکنیک آسمان خراش شناخته می شود) یا بک لینک خود را به عنوان یک منبع اضافی اضافه کنید.

تکنیک آسمان خراش(اسکای اسکرپر)

تکنیک آسمان خراش (به نام برایان دین از Backlinko) به این صورت عمل می کند:

  1. بهترین مقاله را در مورد یک موضوع خاص پیدا کنید، چیزی بنویسید که حتی بهتر است (به تکنیک محتوای 10x مراجعه کنید که درس‌های قبل گفته شد).
  2. سپس با تمام وب سایت هایی که به رقیب شما لینک می دهند تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید به جای آن به شما لینک دهند.

سایر تکنیک های رایج لینک سازی

  • لینک سازی شکسته: وب سایت‌هایی با لینک‌های غیر فعال پیدا کنید و محتوای خود را به عنوان جایگزین پیشنهاد دهید.
  • ذکر نام تجاری: نام تجاری خود را بدون پیوند پیدا کنید (می توانید از Google Alerts استفاده کنید) و از صاحبان وب بخواهید که ذکر را پیوند دهند.
  • توصیفات: یک گواهی نامه برای یک محصول یا خدمات بنویسید و سایت خود را در کنار نام خود پیوند دهید.
  • جمع بندی، بینش های متخصصین: در جمع بندی های تخصصی یا مقالاتی که به بینش های متخصصین را نیاز دارند استفاده کنید.
  • بک لینک های اجتماعی (nofollow): محتوای خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، آن را در فیس بوک / توییتر / پینترست تبلیغ کنید، به بحث ها بپیوندید، در مورد پست های مرتبط نظر دهید.
  • انجمن‌ها و سایت‌های پرسش و پاسخ (nofollow): یک پیوند خوب با ارزش افزوده در Quora یا Reddit می‌تواند ترافیک زیادی را در طول زمان ایجاد کند. به هر قیمتی از هرزنامه های بی فکر خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

arrow_drop_up